Anadolu'da kullanılan Türk halı kilim motifleri
![Anadolu'da kullanılan Türk halı kilim motifleri](https://thumbor.evrimagaci.org/y8RQ79L93dE6-tWnmQMTWEZVGX0=/250x0/content%2Ff2450f74-f37d-4743-a140-72215b9d167b.png)
- Blog Yazısı
Anadolu’da halı ve kilim geleneği, gerçekten büyülü ve köklü bir kültürel zenginlik barındırıyor. Her bir motif, dokuyan kişinin duygularını, inançlarını ve yaşam tarzını yansıtır. Bu güzel eserler, günümüzde de ev dekorasyonunda ve sanat galerilerinde yer bulmaktadır.
İnsanoğlu, varoluşundan bu yana duygularını, yaşamını, değerlerini, fikirlerini, gündelik hayatını, geçmişini ve hayallerini anlatma ihtiyacı duyar. Bunu her yörenin, her dönemin insanı, elindeki kaynakları kullanarak sanatına aktarır. Anadolu insanının tuvali, Çatalhöyük’ten bu zamana dek gelen kilimlerdir ve anlattıkları, bu kilimlere dokunan motiflerde gizlidir. İşte bazı halı kilim motifleri ve anlamları:[1]
AKREP
Akrep motifi kötü ruhlardan korunmak için yapılan motiflerden biridir. Bu motif şeytanın ruhunu ifade eder. Her an öldürmek için bekleyen akrep, kötü niyetin ve sebepsiz kavganın bir simgesidir. Anadolu insanı evlerinde akrebin yürümesinin zorlanacağı dokuma kilimler kullanır.
Akrep motifi zeminde ve dış bordür süslemelerinde kullanılmaktadır.[2]
![](https://thumbor.evrimagaci.org/oZlhPULK1Qfsn23yLGHdsca3m8Q=/825x0/content%2Fe62e5da7-415c-4682-8a88-8b73f6aac7aa.jpeg)
GÖZ
İnsan gözü iyi niyetli bakışlar attığı gibi kötü niyetli bakışlarda atabilir. Kötü niyetli bakışlar atanın nazarlar taşıyan gözün kendisi olduğu kabul edilmektedir. Nazar önlemlerinden birisi olarak düşülen göz motifini dokumalarda özellikle koçboynuzu, eli belinde ve bereket motifinin etrafında ya da içinde görülmektedir.
![](https://thumbor.evrimagaci.org/CR34ooJhGHMLHNJf4Kd-3SnWbYw=/825x0/content%2Fd2a83787-c2a9-4a5b-8df6-3cf480a41eb5.jpeg)
BEREKET
Bereket motifi olarak bilinen kilim desenleri, üç grupta değerlendirilebilir. İlk grupta; nar, üzüm, kavun, karpuz, incir, dut gibi meyveler ile ejder, boğa, yılan, koç, kelebek, geyik, balık gibi hayvanlar yer alır ve uçsuz bucaksız mutluluğu sembolize ederler. İkinci grupta; yapraklar, çiçekler ve ağaç motifleri yer alır ve bolluğu, uğuru simgelerler. Üçüncü grupta ise; sular, kayalar, dağlar gibi tabiat varlıkları yer alır ve evreni, onun hareketini, yapısını aynı zamanda doğum, ölüm ve yeniden doğumu temsil ederler.[3]
![](https://thumbor.evrimagaci.org/-8hfU-sW33wK4aAOrG60vlXn9h4=/825x0/content%2F5891e14a-b9bc-468e-b317-d16d4078610f.jpeg)
SAÇBAĞI
Saç bağı motifinde saç, ölümsüz olmayı simgeler. Dokuyan, dolaylı olarak evlenmeyi, çoğalmayı ve ölünceye dek sevdiğiyle olmayı istediğini anlatır.
![](https://thumbor.evrimagaci.org/gO95TcFnZ--aH4xj8K2gYdtFA8E=/825x0/content%2Fff0114f1-4b62-403b-b18b-dfc4cfdfb42e.jpeg)
İM VE DAMGA MOTİFLERİ
Tarih süresince Türklerin boy, oba, devlet, oymak gibi mefhumları anlatmak amacıyla belli başlı figürler, imler, damgalar kullandıkları bilinir. Bu damgalar ve imler, toplumun ya da kişinin varoluşunu temsil eder. Bunun amacı, aile isminin ve soyun devam ettirilmesinin yanında, ailenin değerli eşyalarının da korunmasıdır. Her bir dokuma, döneminde kullanılan araçları, eşyaları ve o toplum kültürünü yeni nesillere aktarır. Günümüzün logo, rumuz ve piktogramları da bu gelenekle ilişkilidir.
![](https://thumbor.evrimagaci.org/TrEpELz56BSIgKfPDSE48mmz33A=/825x0/content%2F0d23a456-e5e4-4889-9676-5799c7785309.jpeg)
İnsan Motifi
Kilim motifleri anlamları ile dokuyanın duyguları birleştiğinde, içinde bulunulan durumu anlatır. İnsan deseni kullanılan motifler de, çoğu zaman özleme işaret eder. Bazı dokumalarda gurbette olan ve görmek istenen sevgili, bazılarında ise kız ya da erkek çocuğunu sembolize eden bir motiftir. Dokuyan kişinin hasretini ya da çocuk beklentisi duymasını anlatır. Bunun yanında, yaratıcılık ve çalışkanlığın da simgesidir.
![](https://thumbor.evrimagaci.org/ie06N8g6Deu6ukiWID3yl5K4PgM=/825x0/content%2Ffec0a448-8e80-444e-a79c-f63651b32b75.jpeg)
İBRİK
Saflığı ve temizliği sembolize eden motif anı zamanda hamileliği de sembolize eder.
![](https://thumbor.evrimagaci.org/woly4l_dswaeuHPC-2fnGCJ6d38=/825x0/content%2F7093f31a-8bd3-4f35-b2a9-b6754fe67342.jpeg)
KOÇ BOYNUZU
Erkeklerin üretkenliği, verimliliği, kahramanlığını, gücünü, ve ataerkil ailelerin Anadolu'daki önemini sembolize eden motif.[4]
Aslında maddi destek istememizin nedeni çok basit: Çünkü Evrim Ağacı, bizim tek mesleğimiz, tek gelir kaynağımız. Birçoklarının aksine bizler, sosyal medyada gördüğünüz makale ve videolarımızı hobi olarak, mesleğimizden arta kalan zamanlarda yapmıyoruz. Dolayısıyla bu işi sürdürebilmek için gelir elde etmemiz gerekiyor.
Bunda elbette ki hiçbir sakınca yok; kimin, ne şartlar altında yayın yapmayı seçtiği büyük oranda bir tercih meselesi. Ne var ki biz, eğer ana mesleklerimizi icra edecek olursak (yani kendi mesleğimiz doğrultusunda bir iş sahibi olursak) Evrim Ağacı'na zaman ayıramayacağımızı, ayakta tutamayacağımızı biliyoruz. Çünkü az sonra detaylarını vereceğimiz üzere, Evrim Ağacı sosyal medyada denk geldiğiniz makale ve videolardan çok daha büyük, kapsamlı ve aşırı zaman alan bir bilim platformu projesi. Bu nedenle bizler, meslek olarak Evrim Ağacı'nı seçtik.
Eğer hem Evrim Ağacı'ndan hayatımızı idame ettirecek, mesleklerimizi bırakmayı en azından kısmen meşrulaştıracak ve mantıklı kılacak kadar bir gelir kaynağı elde edemezsek, mecburen Evrim Ağacı'nı bırakıp, kendi mesleklerimize döneceğiz. Ama bunu istemiyoruz ve bu nedenle didiniyoruz.
Koç boynuzu motifi Bereket, kahramanlık, erkeklik, gücün sembolü. Anadolu kültüründe ana tanrıçadan sonra, ya da onunla beraber kullanılan bir motiftir. Boynuz sembolü insanlık tarihi boyunca güç kuvvet işareti olan erkekle eşleştirilmiştir.
Türk süsleme sanatındaki hayvan sembollerinin en güzel örnekleri, koç, koyun veya dağ keçisi heykellerinden oluşan mezar taşlarında görülmektedir. Günümüzde Anadoluda koç boynuzu motifli halı ve kilimlerde yaygındır.[2]
![](https://thumbor.evrimagaci.org/afCPGwFs3UoFNpP4Ft_gVIZA8Fk=/825x0/content%2Fbe5eb208-eea6-4124-969c-94024c56248f.png)
SU YOLU
Su, hayatın en değerli parçalarından biridir. Hal böyleyken, Anadolu insanının Suyolu deseni ile bezediği kilim motifleri ve anlamları da, hayatı, canlılığı, bolluğu, saflığı, yenilenme ve yeniden doğmayı barındırır. Bunların yanı sıra, erdemli, bilge ve soylu olmayı da simgeler.[1]
![](https://thumbor.evrimagaci.org/s3_FQA8DWAER9g5cCzl4-arMnPw=/825x0/content%2Fdcaefb28-62b4-4c56-b44a-3077e5451c1a.jpeg)
KÜPE
Sıklıkla genç ve bekâr kızlar tarafından işlenen küpe motifi, kilimi dokuyanın, evlenmeye dair istekli olduğunu, dolaylı olarak ailesine anlatma yoludur. Genç erkeklerin ve kızların yuva kurmasını ve cinselliği temsil eder.
![](https://thumbor.evrimagaci.org/Idr3uHdaHpJXsGnr9tBp5EK3_gY=/825x0/content%2Ff54c5f80-4667-4bb5-9726-122dac55f4ff.jpeg)
- 4
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 0
- 0
- 0
- 0
- ^ a b ApexHalı. Kilim Motifleri Ve Anlamları. Alındığı Tarih: 14 Eylül 2024. Alındığı Yer: Apex Halı | Arşiv Bağlantısı
- ^ sohoantiq. Soho Antiq - Kilim Motifleri Ve Anlamlari. Alındığı Tarih: 14 Eylül 2024. Alındığı Yer: sohoantiq | Arşiv Bağlantısı
- ^ ApexHalı. Kilim Motifleri Ve Anlamları. Alındığı Tarih: 14 Eylül 2024. Alındığı Yer: Apex Halı | Arşiv Bağlantısı
- ^ Ucanhali. Motiflerin Dili. Alındığı Tarih: 14 Eylül 2024. Alındığı Yer: Ucanhali | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 13/02/2025 20:08:39 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/18598
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.