Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Çoktandır istediğiniz dövmeyi yaptırmak için aradığınız mantıklı sebebi bilim size sağlayabilir! Yeni yapılan bir araştırma birden fazla dövme yaptırmanın bağışıklık sistemini güçlendirdiğini, enfeksiyonlarla daha etkili bir şekilde başa çıkmamızı sağladığını gösterdi.

Alabama Üniversitesi araştırmacılarına göre yapılan dövme sayısı arttıkça bağışıklık sisteminin geliştirici etkisi de büyüyor. İlk dövmeden sonra vücut, meydana gelen bu yeni stres etmeni yüzünden (ağır bir spordan sonar kas ağrısı oluşması gibi) zayıf düşüyor. Fakat spor salonunda geçirilen birkaç günün ardından kaslarınızın güçlendiğini ve artık acı çekmediğinizi fark etmenize benzer şekilde, bağışıklık sistemimiz için de dövme yaptırmak gibi stres etmenlerine maruz kalmak bağışıklık sistemimizin spor programını oluşturuyor.

Araştırmacılar dövme yaptıran gönüllülerle çalıştıktan sonra bu sonuca vardılar. Bireylerin kaç dövmesi olduğu ve her bir dövme yaptırma işlemi arasındaki süre gibi bilgileri toplayan araştırmacılar, gönüllülerin kan örneklerinde immunoglobulin A ve kortizol seviyelerini ölçtüler. Immunoglobulin A vücut mukozasınca üretilen patojen ve toksinlere karşı ön savunma mekanizması görevini gören bir antikordur. Kortizol ise insanlarda “hipotalamus-hipofiz-adrenal stres tepkisi” adı verilen bir sistemde görev alan, vücut stres altındayken salgılanan ve bağışıklık sistemi üzerinde baskılayıcı bir etkiye sahip olan bir hormondur.

Araştırma ekibi, ilk dövmesini yaptıran insanlarda, artan kortizol seviyelerinin etkisiyle bağışıklık sisteminin bir parçası olan immunoglobulin A seviyesinde dramatik bir düşüş gözlemlediler. Oysa daha önce birçok kez dövme yaptırmış olan gönüllülerin yeni bir dövme yaptırdıktan sonraki kan örneklerini incelediklerinde, immunoglobulin seviyesindeki düşüşün, ilk defa dövme yaptıran birine kıyasla çok daha küçük olduğunu buldular. Araştırmacılara göre bu, vücudun bağışıklık sistemini geliştirdiğine dair bir kanıt niteliğinde bir gözlem.

Bunu şöyle açıklayabiliriz: Vücut bir patojene karşı stres tepkisi gösterdikten sonra, belli bir dengeye geri dönüyor. Ancak vücut stres etmenine maruz kalmaya devam ederse, eski denge haline geri dönmektense yeni denge noktasını öncekinden daha yüksek bir seviyeye çekip o noktada kalmaya başlıyor. Bu da teknik olarak bağışıklık sisteminin gelişmesi anlamına geliyor.

• C. D. Lynn, et al. (2016). Tattooing To “Toughen Up”: Tattoo Experience And Secretory Immunoglobulin A. American Journal of Human Biology, sf: 603-609.
  • J. M. Woof, et al. (2004). Iga Function – Variations On A Theme. Immunology, sf: 175-177.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/07/2019 02:35:49 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4271