Bilim İnsanları Fil Büyüklüğündeki Yaban Öküzünü Geri Getirmek Üzere

Bu yazı, Business Insider Deutschland isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bilim insanları, prehistorik bir sığır türü olan yaban öküzünü geri getirmeye oldukça yakın.

Yaban öküzleri, 1627'de Polonya'daki Jaktorow Ormanı'nda türünün son üyesi de ölene kadar, binlerce yıl Avrupa'da yaygın bir şekilde yaşadılar. Yaklaşık 2,2 m uzunluğunda ve 1000 kg ağırlığındaydılar.

2009'dan beri Avrupalı bilim insanları, hala antik yaban öküzü DNA'larını taşıyor olan sığırları çiftleştiriyorlar. İki farklı proje bu yaban öküzlerinin bir versiyonunu seçerek çiftleştirme yoluyla hayata döndürmeye çalışıyor.

Bunlardan biri yaban öküzü DNA'sı taşıyan 300 danayı geri-çiftleştime (back-breeding) adı verilen bir süreçle seçerek çiftleştiren Taurus Operasyonu. Araştırma ekibi, belirgin yaban öküzü özelliklerini taşıyan yavruları seçiyorlar ve her yeni nesilde buzağılar daha fazla orijinal yaban öküzü görünümüne, davranış biçimine ve genetik özelliklerine sahip oluyorlar.

null

Bilim insanlarının bu amaçla yararlandığı, yaban öküzüne en çok yakın olan bir kaç sığır türü var, bunlar İtalya'dan Maremmana ve Balkanlardan Podolica ve Busha cinslerini de içeriyor.

Bu projede yer alan Prof. Donato Matassino, "Bu cinsler en yüksek oranda yaban öküzü genetik materyalini içeren sığır cinsleri. Buna rağmen %100 olarak yaban öküzüne benzeyen bir hayvan yaratabileceğimizi düşünmüyorum, ama çok yaklaşmamız mümkün." diyor.

Diğer bir program olan The Taurus Project de aynı şekilde çapraz-çiftleşme yöntemiyle bu türü yeniden oluşturmaya çalışıyor.

Bu tür proglamların hepsi, Avrupa'nın kaybolmuş yabani canlı türlerini tekrar hayata döndürmeyi hedefleyen, hem çevre için hem de turizm için oldukça yararlı olacağı düşünülen Rewilding Europe (Avrupa'yı tekrar yabanileştirmek) projesinin bir parçası.

Rewilding Europe'un kurucusu olan Wouter Helmer, "Yaban öküzleri, yüz binlerce yıldır Avrupa'nın doğal yaşam alanının simgesi olmuş türlerden bir tanesi." diyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 23/08/2019 17:43:21 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7137

“Birçok insanda, Dünya’nın evrenin merkezinde ve kendilerinin de tüm türlerin merkezinde olduklarına inanmalarını sağlayan büyük bir ego vardır.”
Ann Druyan