Balıklarda Hızlı Evrim: Sadece 1 Nesil İçinde Genom Boyu Evrimi Gözlemek Mümkün! HHMI
Yazar University of Basel Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
545 Okunma Sayısı
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Türleşme Yazı Dizisi

Bu yazı, Türleşme yazı dizisinin 21. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Taksonomi Nedir? Sınıflandırma Biliminin Temel Kurallarını Öğrenin!" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

Evrim genellikle yavaş bir süreç olarak görülür ve özelliklerdeki değişikliklerin ortaya çıkması için binlerce nesil geçmesi gerektiği söylenir. Fakat son yıllardaki araştırmalar, belirli özelliklerde adaptasyonun daha hızlı gerçekleşebileceğini göstermiştir. Bununla birlikte, mikroorganizmalar dışında çok az çalışma, doğal seçilimin tüm genomu ne kadar hızlı şekillendirdiğini deneysel olarak gösterebilmiştir.

Basel Üniversitesi Çevre Bilimleri Bölümü'nden Dr. Daniel Berner liderliğindeki bir araştırma ekibi, model organizma olarak üç ışınlı dikensırt balıklarını (Gasterosteus aculeatus) kullanarak, tek bir nesilde hızlı evrimleşme için kanıtlar bulmayı başardı.[1] Beş yıllık çalışma; laboratuvar çalışması, saha deneyleri, matematiksel modelleme ve genomik analizi birleştirdi.

Farklı Habitatlar: Göller ve Nehirler

Konstanz Gölü bölgesinde, üç ışınlı dikensırt balıkları, ekolojik olarak göller ve nehirler gibi farklı habitatlara adapte olmuştur. Genomda adaptasyonun ne kadar hızlı gerçekleştiğini incelemek için gölde ve nehirde yaşayan balıklar, laboratuvarda birkaç nesil boyunca çaprazlandı. Böylelikle iki ekotipin genomları karşılaştırılarak, genetik olarak çeşitli deneysel bir popülasyon ortaya çıktı.

İkinci bir adım olarak araştırmacılar, bu deneysel balıkların binlercesini, üç ışınlı dikensırt balıklarının olmadığı bir habitata onları doğal seçilime maruz bırakacak biçimde saldı. Bir yıl sonra kalan balıklar tekrar yakalandı ve genetik olarak incelendi. Berner, şöyle diyor:

Bu deneyin hipotezi, deney hayvanlarının hayatta kalmak zorunda olduğu nehir habitatında, orijinal nehir popülasyonunun genetik varyantlarının sıklıkta artacağıydı. Fakat bunun tek bir nesille ölçülebilir olup olamayacağı hakkında hiçbir fikrimiz yoktu.

Genomik Analiz, Hipotezi Doğruladı!

Araştırmacılar, genomdaki potansiyel değişiklikleri kaydetmek için, önce doğal seçilim tarafından hedef alınma olasılığı en yüksek olan DNA bölgelerini belirlemek zorundaydı. Bunu yapmak için, DNA sekans verilerine dayanarak orijinal göl ve nehir popülasyonlarını karşılaştırdılar. Bu, genomdaki yüzlerce bölgeyi göl ve nehir koşullarına uyum sağlamak için muhtemelen önemli olduğunu ortaya çıkardı. Tam olarak bu bölgelerde, deney popülasyonunun saha deneyinden önceki ve sonraki DNA dizisi verileri daha sonra genetik varyantların sıklığındaki değişiklikleri belirlemek için karşılaştırıldı.

Sonuç hipotezi destekledi: Ortalama olarak, göl varyantları pahasına nehir varyantlarının sıklığı yaklaşık %2,5 arttı. Berner, şöyle diyor:

Bu fark ilk bakışta küçük gözükebilir, ancak birkaç düzine nesilde tahmin edildiğinde gerçekten önemlidir.

Deney, evrimin sadece mikroorganizmalarda değil, gözlerimizin önünde çok hızlı gerçekleşebileceğini gösteriyor. Berner, sözlerini şöyle bitiriyor:

Böylesine hızlı bir evrim, bazı organizmaların, insanların neden olduğu şu anki hızlı çevresel değişikliklerle başa çıkmasına yardımcı olabilir.
  • ^ T. G. Laurentino, et al. (2020). Genomic Release-Recapture Experiment In The Wild Reveals Within-Generation Polygenic Selection In Stickleback Fish. Nature Communications, sf: 1-9. doi: 10.1038/s41467-020-15657-3. | Arşiv Bağlantısı