1 Hz frekansı Do notası olarak kabul edip Pisagor akorduna göre diğer notaların frekanslarını hesapladığımızda (tam beşli yukarı ya da aşağı giderek) La notası 432 Hz'e karşılık geliyor. Günümüzde kaydedilen Batı müziği formlarındaki tüm eserlerdeyse 12-ton eşit tampereman (12-TET) akort sistemi kullanılır ve La notası 440 Hz olarak alınıp diğer notalar 440 Hz'i 21/12'yle çarparak ya da buna bölerek bulunur. Örneğin La'nın frekansını Pisagor akorduna göre bulmak istediğimizde 1 Hz'i (Do) 3 ile çarparak tam beşlisini bulmuş oluyoruz: Do Re Mi Fa Sol (3 Hz). Buunu bir daha ve bir kez daha 3 ile çarparsak sırayla Re (9 Hz) ve La'ya ulaşıyoruz (27 Hz). Bir frekansı 2 ile çarpmak oktavını 1 arttırır ancak bu işlem sonucunda nota aynı kalır. 27'yi 4 kez 2 ile çarparak 4 oktav yukarı gidersek 27*16=432 Hz'e ulaşıyoruz. Pisagor akordu kullanmadan 12-TET ile kaydedilmiş bir eseri alıp La=432 Hz olacak şekilde frekansını değiştirmenin pek bir anlamı yok çünkü notalar arasında kurulan ilişkiler Pisagor ve 12-TET'de birbirinden farklı. Pisagor akordunun günümüzde tercih edilmemesinin sebebi çoksesli müzikte kullanılan akorlarda ve tonaliteler arası geçkilerde (modülasyon) kulağa uyumsuz gelen tınılar yaratması. Klasik Türk Müziği'nde ise (TSM) geleneksel akort sistemi olarak Pisagor akordu kullanılmaktadır ama standardizasyon gereği 440 Hz'den yola çıkılarak diğer sesler hesaplanıyor. Sonuç olarak, 432 Hz ya da 440 Hz'in doğaüstü herhangi bir özelliği bulunmuyor, bunlar sadece bizim kabullerimize dayanan sayılar (1 Hz'in 1 saniyede 1 osilasyon olmasının insan tarafından belirlenmiş olması gibi). Ancak, aynı melodi Pisagor akordu ve 12-TET ile tespit edilmiş notalara göre çalındığı zaman kulakta farklı etki yaratacaktır. Bunun sebebi, notaların frekanslarının birbirine oranının kullanılan akort sistemine göre değişmesidir. Tam beşli aralığından örnek vermek gerekirse, bir gitar telinin boyunu 2/3'üne indirdiğimizde frekans 1.5 (3/2) katına çıkıyor (220*1.5=330 Hz), ama 12-TET ile aynı işlemi yapmak istediğimizde 7 yarım ses yukarı gitmemiz gerekiyor (220*27/12=329.6 Hz). 220-330 Hz'in aynı anda tınlamasının yarattığı uyumun 220-329.6 Hz ile tam olarak yakalanamadığı doğru, ancak bu küçük taviz bize kompleks çoksesliliğin kapılarını açıyor. Pisagor akorduyla yapılan müziği dinlemenin "şifa" verdiğiyle ilgili bilinen bir çalışma bulunmuyor. 432 Hz kavramı da Pisagor akorduyla gelen bir kavram, bu nedenle "432 Hz'e göre yapılan" müziği dinlemenin olağanüstü etkileri olduğunu iddia etmek bilimsel bir temele oturmuyor.
Kaynaklar
- Yazar Yok. Pisagor Akordu. (21 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 21 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
- Yazar Yok. 12 Ton Eşit Tamperaman Sistemi. (21 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 21 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı