Sorulara Dön
Seda Smokinli Maymun
Üye

Ahlak nedir, kişiden kişiye değişebilir mi, nasıl belirlenir?

Ahlak tartışılabilir mi ve ahlak nedir?
3,398 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Ufuk Derin
Öğrenci-Okur

Ben ahlakı şu şekilde tanımlıyorum. Kültürel evrim çerçevesinde medeniyetimizi sürdürebilmek için toplum tarafından çevresel koşullara göre evrimleşen kurallar bütünü.

Tanımımdan anlayacağınız üzere ahlakın göreli olduğu görüşündeyim. Toplumsal olarak evrimleşen bir yapı olmasına rağmen kişinin yaşadığı toplum ve maruz kaldığı çevresel koşullar kişinin ahlakını değiştirebildiği için kişiden kişiye bazı anlayışlar değişebilir. Hatta kimi zaman ise bazı temel konularda gerek çevresel etkileşimlerin fazla olması gerek ise aynı çağda bulunmamızdan dolayı dünyanın bazı temel konularda büyük tek bir toplum gibi davranmasına yol açacağından şu an yaşadığımız zamanda bazı ahlak kuralları "genel kabul" görebilir. Yine de farklı çevresel şartlardan etkilenenler olacağı için herkes aynı ahlak kuralını benimsemeyebilir. Farklı zamana, mekana, çevresel şartlara göre değişebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Nasıl belirlendiği konusuna gelecek olursak temel olarak istemeden belirleniyor diyebiliriz. Tıpkı biyolojik evrimde olduğu gibi. Bu konularda da geniş bir çeşitlilik var ve çevresel koşullarda ister istemez bazı eylemlerde bulunacaksınız. Bunların da bazı sonuçları olacaktır. Bu durum da zekası olan ve düşünebilen canlılardan oluşan sosyal bir yapı için bazı davranışları doğru veya yanlış olarak görmeye sebep olacaktır. Böyle gittikçe belki farkında bile olmadan belki farkında olarak bunlardan etkilenecek ve içsel olarak bazı şeyleri istememeye bazı şeyleri doğru veya yanlış bulmaya başlayacaksınız. Toplumun genel ahlak anlayışı ve kişilerin ahlak anlayışı oluşacaktır.

Genelde ahlak anlayışı istemsizce yaşanılan olaylar çerçevesinde geliştiği için tartışılabilir ama belli bir süre geçmiş ve çoktan ahlak anlayışı şekillenmişse bu konularda tartışmak çoğu zaman zor, hatta imkansız olabiliyor.

Koray Yiğit
Matematik öğretmeniyim

Eğer ahlakı evrim ile açıklamak istersek neresinden tutmalıyız? Ahlakı inşa etme ihtiyacı neden oldu? Evrimsel süreçte aksi daha faydalı olmazmıydı? Yani eğer amaç genlerin aktarımı ise neden empati kurmak zorundayım? Üreme şansımı artırmak için empati kurmama gerek var mı? Aksine üreme yarışında rakiplerimden bir adım önde olmak için empati kurmak yerine ona zarar vermeye çalışmam onu ekarte edip benim şansımı artırmaz mı? Tüm bu sorular ışığında baktığımda ahlak ve ahlaki kurallar bana çok saçma ve gereksiz geliyor. Sanki evrimin temel mantığı ile çelişiyor gibi. Çıkamadım işin içinden. Ya ahlak kuralları yalan ve gereksiz ya da evrim ile açıklayamadığımız bir kavram var insanın gelişiminde.

• Mantık Hatası Bildir

Ahlak 'insan' (bilinci) için vardır somut gerçekliktir. Nasıl mı? Görelim. Bir başka insana zarar vermek ahlaki değildir. Bu görece bir konu değildir. İnsan zihni zarar kavramını ortaya çıkardığı müddetçe ahlak göreceli olarak algılanmaz. Peki zarar kavramı zihnimiz nasıl ortaya çıkarır. Bunu da irdeleyelim.

Eğer ki kendimiz zarar görecek durumda olmasak yani kendimiz acı çekme hissine sahip olmasak zarar kavramı ortaya çıkmazdı daha doğrusu herhangi bir olay karşısında zarar gören bir canlının zarar gördüğünü algılama kapasitesine sahip olamazdık. Bu durum bizde empati ile tezahür eder. Peki empatinin kaynağı sadece zihinsel mi. Görelim.

Tüm Reklamları Kapat

Empatinin kaynağı sadece zihinsel değildir. Yapılan çalışmalar ayna nöronların sayesinde karşımızdaki canlının acısını bizzat kendi bedenimizde beyinimizin tetiklemesi yoluyla hissedebildiğimizi göstermiştir. Bu da demektir ki ahlaki kavramlarımızı oluşturan şeyin kökeninde de biyolojik yapı ve mekanizmalar var. Yani kendini başkasının yerine koy güdüsünü veya düşüncesini oluşturan şey bilinçdışı beyin kapsamında kalacak kadar derin bir mekanizmayla biyolojimizde köken taşır. Pragmatik veya faydacılıkla açıklanmaya çalışılan şeylerin bile böylece kökeninde biyolojimiz ve beynimizin işleyiş şekli olduğunu anlıyoruz. Eğer bu mekanizmalar olmasaydı acımasız birer vahşi canlıya dönüşürdük. Kısacası empati gücümüz biyolojik bir mekanizmaya dayanıyor.

Bu nedenle eğer ahlak deyince kabile dansı yapan kişilerin zihin esnekliği ile (nöroplastisite) yoluyla kendi toplumlarında kendi zihin dünyalarında sanal oluşturdukları kavramları veya kuralları anlamıyorsınız 'vicdan' (empati) sahibi herkes için ahlak kuralları bellidir. Çünkü empatik beyin (ve bunun biyolojimiz ile bağlantısı nedeniyle) nedeniyle örneğin bir insana zarar vermek empati yapan, yapabilen herkes için ahlaksız bir davranıştır. Yani ahlaki ele alış biçimi sizin ahlaka bakış açınızı ve değerlendirmenizi belirler. Eğer her toplumda uydurulmuş kuralı ahlak diye alırsanız, böyle bir geniş ele alma ile ahlak kavramının sizin için hiç bir anlamı kalmayabilir. Ancak ahlakın gerçek özünün neden ve nasıl ortaya çıkmakta olduğunu kavrarsanız ahlakın özünün aslında bu kadar görece olmadığını anlarsınız.

Tüm Reklamları Kapat

Biraz da konuyla bağlantısı nedeniyle insan bilincini bu konuda ele alalım. İnsan bilinci varoluşsal felsefe nedeniyle salt bilinç eksenli kavrayışlarıyla o konunun evrenselliğini belirler. Çünkü bilinç sahibi bir uzaylı da söz konusu olsa salt bilince dayalı değerlendirmesi ve kavrayışı o canlı için de aynı biçimde olacaktir zihin dünyasında ele alınmış olacaktır. Yani evrenin hangi köşesinde olursa olsun bilinç devreye girerse bilinçsel kavrayış o konuda aynı yere varır. Tabi bilinç şartlanma veya dogma gibi kendi zihninde yerleşmiş bagajlarından kurtulmuş bir halde kavrayış geliştirmeyi başarırsa. Salt bilinçsel değerlendirme dediğim şey buna dayanır.

Buna bir örnekleme yapalım. Örneğin dünyamızdaki evrim süreci her bilinç için aynı biçimde kavranabilir durumdadır. Yani bir uzaylı da evrimsel süreci bilinçli ise aynı bilgilere ulaşarak keşfeder. Bu nedenle salt bilincin kavrayış geliştirme potansiyelinin evrensel nitelikte olduğunu anlıyoruz. Bu bedende değil başka bir bedende var olan bilinçli gözlemci veya gözlemciler için de bütün evrime dair bilinçsel bilgi ve gözlem aynı biçimde olacaktır. Bu nedenle varoluşu kavrayışın asıl kökeninde bilinçli olmanın ve bilinçli gözlemci olmanın bulunduğunu bu şekilde anlıyoruz. Dolayısıyla insan bilinci dediğim şartlarda evrenselliğin belirleyicisi olma potansiyelini taşımaktadır. Çünkü bilinç kendi bedenimizden bile bağımsızlaşabilmektedir. Bu potansiyel inanılmaz bir şeydir. Bedenden 'kurutulabilen' bu bilinçli hal evrenselliğin kaynağı olacak kadar müthiş bir potansiyeli içinde taşır.