Sorulara Dön
Anonim
Anonim Üye

Bilinçsiz bir canlıya evrilmemiz mümkün mü?

Evrimsel sürecin bilincimizi kaybetmemize neden olacak şekilde gelişim göstermesi, buna bağlı olarak bizleri diğer canlılardan farklı kılan özelliklerden olan zihinsel donanımlarımızın ve insana özgü becerilerimizin tümünün körelmesi gibi bir durum mümkün müdür?

Evet, olasılıklar evreninde bu var. Nasıl ki çok daha düşük bilince sahip hayvanlardan bilinçli bir hayvan evrimleşebildi, tam tersi de pek âlâ yaşanabilir. Bunun nasıl olabileceğini hayal etmek de pek zor değildir:

Beyin, hâlihazırda çok masraflı bir organ (vücudun %2'sini oluşturmasına rağmen tüm enerjinin %20'sini tek başına tüketiyor). Ola ki bu masraflı organı besleyebilecek besin kaynakları ortadan kalkarsa ve insan zekası bu ekosistem çöküşüyle teknoloji yardımıyla baş edemezse, o zaman hızlı bir şekilde vahşi yaşama döneceğiz ve ölümler başlayacak. Bir özellik, ölüm-kalım veya üreme başarısını etkilemeye başladığı anda, evrim devreye girer. Bu tür bir senaryoda, eğer beyin dikkate değer bir avantaj sağlamıyorsa (hele ki enerji bulma baskısı aşırı yüksekse), en düşük enerji sarfiyatına sahip insanlar daha kolay hayatta kalacaklar ve bunun bir parçası da daha ufak beyinlere sahip olmak olacak. Böylece nesiller içinde daha ufak beyinlere ve daha düşük bir bilince evrimleşebiliriz.

İnsanın son 4.2 milyon yıllık evriminde beyin irileşmesi çok sayıda anatomik özellikle bir arada pekiştiği için bunun bir anda geri dönmesi pek olası değil elbette; en zor şartlar altında bile beyin, hiç olmamasına veya çok daha düşük bilişsel kapasiteye sahip olduğu bir versiyona göre muhtemelen daha avantajlı olacaktır. Olay, o avantajın yitirildiği bir senaryonun oluşmasında yani. Böyle bir senaryo oluştuğu anda, pek tabii evrimsel süreçte beyin körelebilir.

Bilinç yitimini ve beyin küçülmesini yapay seçilim yoluyla, gen teknolojileriyle veya nanoteknoloji gibi araçlarla da çeşitli şekillerde yapabiliriz; ancak onlar pek "doğal" olmadıkları için, o olasılıklar üzerinde durmadım. Bir de "cep telefonları" veya "bilgisayarlar" nedeniyle beynimizi kullanmayıp yitireceğimiz gibi geyikleri ciddiye almayınız. Evrim böyle çalışan bir şey değil. Cep telefonları veya bilgisayar kullanımımıza göre hayatta kalma ve üreme başarımız değişmediği sürece, evrimsel bir değişim beklemeyiz. Gelecek nesiller, bu teknolojik aletlerle etkileşimlerine bağlı olarak beyinlerini farklı şekilde kullanabilirler, ancak 100 nesil de cep telefonlarına baksa, 1000 nesil sonrasının beyninin temel genetik ve fiziksel özellikleri şu andaki insanlarınkiyle ve 100 nesil öncekiyle aynı olacaktır (başka nedenlerle evrimleşilmediğini varsayarsak). Evrimden söz etmek için, hayatta kalma ve üreme başarısı üzerinde bir değişim gerekmektedir (epigenetiği göz ardı edersek).