Tüm Reklamları Kapat

1 Damla Deniz Suyu İçine Ne Kadar Canlı Sığdırabiliriz?

2 dakika
16,202
Tüm Reklamları Kapat

David Littschwager tarafından çekilen bu fotoğrafta, bir damla deniz suyuna sığdırılabilecek canlılara bir örnek görülmektedir. Fotoğrafı çekebilmek için 60 milimetrelik bir petri kabına sadece 15 damla su damlatılmıştır; ancak bu damlalardan yaklaşık 1 tanesinin kapladığı alana odaklanılmıştır. Bunun üzerine fotoğraf, 25 kat büyütülmüştür. Fotoğraf, NOAA'nın Oscar Elton Sette gemisinde, Kona/Hawaii açıklarında, 20 Eylül 2006'da çekilmiştir.

Şunu şöylememiz gerekebilir: Rastgele toplayacağınız deniz suyu içerisinde her zaman bu kadar fazla çeşitlilik bulamayabilirsiniz.

Fotoğraftaki Canlılar

Ancak bu tek bir su damlasına rahatlıkla sığdırdığı canlılar arasında şunlar bulunmaktadır:

Yengeç Larvaları

Bu ufaklıklar 6 milimetreden küçüktürler ve henüz yetişkinlikten oldukça uzaktırlar. Buna rağmen bazı vücut parçalarını kolaylıkla ayırt edebilirsiniz. Ufak kıskaçları net bir şekilde görülmektedir. Ayrıca iri gözleri ve bu gözler üzerinde gelişmekte olan bileşik göz yapısı da görülebilmektedir.

Diatomlar

Küp şeklindeki bu canlılar, Dünya okyanuslarında akıl almaz sayılarda (muhtemelen katrilyonlarca) bulunurlar. Bu ufak, kutu yapılı, tek hücreli organizmalar bir çeşit algdirler. Ancak vücutları silisyumlu bir hücre duvarı ile sarılıdır ve oldukça serttir. Bu canlılar öldüklerinde deniz diplerine çökerler ve yeni oluşan çökelti kayaçlarının yapısına katılırlar.

Siyanobakteriler

Fotoğrafın geneline yayılmış halde bulunan heliks (helezon) yapılı olanlar siyanobakterilerdir. Bunlar, yeryüzündeki en ilkin yapılı canlılara örnektir. Evrimleşen ilk canlılardan olan siyanobakterilerde, güneş ışığını besine dönüştürme süreci olan fotosentez evrimleşmiştir ve bu sayede atmosfere serbest oksijen gazı salınmıştır. Bu bakteriler, soluduğumuz oksijenin büyük bir kısmını tek başlarına üretirler. Daha fazla bilgi almak için buradaki yazımızı okuyabilirsiniz.

Balık Yumurtaları

Tüm fotoğrafa dağılmış halde bulunan yuvarlak, ortası kahverengi noktalı olanlar balık yumurtalarıdır. Balıkların büyük bir kısmı yumurtalarını sulara bırakırlar (köpekbalığı gibi bazı istisnalarda yumurtalar annenin vücudunda çatlar ve bebekler sonrasında doğarlar). Balıkların pek azı yavrularını korurlar. Çoğu, çok sayıda yavru üreterek nesillerini garanti altına almaya çalışır. Bunların büyük bir kısmı diğer hayvanlara yem olur.

Kopepod Zooplanktonlar

Böceğe benzeyen bu canlılar, en yaygın zooplanktonlar arasında yer alırlar ve okyanuslar içindeki en önemli hayvanlar arasındadırlar. Çünkü bunlar, birçok diğer hayvana bol miktarda protein kaynağı olurlar. Oldukça ufaktırlar ve karidese benzerler; vücutları genelde yağmur damlası şeklindedir ve büyük antenleri vardır. Oldukça enerjik yüzücüleredir ve iyi gelişmiş sinir sistemleri sayesinde avcılarından kaçmayı başarabilirler.

Kıllıçeneli Solucanlar

Uzun ve şeffaf olan canlılar, kıllıçeneli solucanlardır (Chaetognath). Bunlar, ok solucanları olarak da bilinirler ve avcı planktonlardandır. Bir plankton için oldukça büyüktürler ve 10 santimetreye kadar büyüyebilirler. Sinir sistemleri, iki gözleri ve dişli ağızları bulunur. Kafalarından iki uzantı çıkar ve bu sayede daha ufak planktonları avlayabilirler. Hatta bazılarının, avlarını felç edici zehri bile bulunmaktadır!

Deniz Solucanları

Kahverengi ve kıllı gibi gözükenler çok segmentli deniz solucanlarıdır. Vücutlarından onlarca ufak, kılsı uzuv çıkar. Bu sayede su içinde hareket edebilirler.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/03/2024 03:52:51 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2441

Isı
Elektromanyetik
Nötron Yıldızı
Hastalıklar Ne Zaman Bitecek?
Interstellar'daki Karadelik, Neden Gerçeğine Benzemiyor?
*Dıştan* Yanmalı Sterling Motoru Nasıl Çalışıyor?

Ç. M. Bakırcı. 1 Damla Deniz Suyu İçine Ne Kadar Canlı Sığdırabiliriz?. (15 Haziran 2014). Alındığı Tarih: 5 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/2441
Bakırcı, Ç. M. (2014, June 15). 1 Damla Deniz Suyu İçine Ne Kadar Canlı Sığdırabiliriz?. Evrim Ağacı. Retrieved March 05, 2024. from https://evrimagaci.org/s/2441
Ç. M. Bakırcı. “1 Damla Deniz Suyu İçine Ne Kadar Canlı Sığdırabiliriz?.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 15 Jun. 2014, https://evrimagaci.org/s/2441.
Bakırcı, Çağrı Mert. “1 Damla Deniz Suyu İçine Ne Kadar Canlı Sığdırabiliriz?.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, June 15, 2014. https://evrimagaci.org/s/2441.