Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Kamuflajın ustalarından bir diğeri, Pleuronectiformes takımından olan yassıbalıklardır. Yassıbalıkların ülkemizde en meşhur olanı, bol miktarda tüketilen kalkan balığıdır (Scophthalmus maximus). Yassıbalıklar, sadece avlarını yakalamak ve avcılarından kaçmak için uzmanlaştırdıkları kamuflaj yetenekleriyle değil, aynı zamanda evrimin en net kanıtlarından birini bizlere sunmaları açısından bilim camiasında popülerdirler.

Yassıbalıklar, isimlerinden de anlaşılabileceği gibi, denizlerin tabanlarındaki kumlu alanlara gömülüp, avlarını bekleyen veya avcılarından saklanan türlerdir. Fakat yaşamının büyük bir kısmını okyanus tabanında yan yatarak geçiren balıklar için, bir gözlerinin sürekli kumun içine bakması, evrimsel açıdan dezavantajlıdır. Zira yassı balıklar, evrimsel sürecin tamamında bu şekilde yassı biçimde su dibinde yatan türler değildiler, yakın kuzenleri, onlara oldukça benzeyen ancak yassı olmadan, normal şekilde yüzen balıklardır. Türün genetik analizi yapıldığında ve fosil kayıtları incelendiğinde, net bir gerçek göze çarpar: türün altta kalan gözü, süreç içerisinde kademeli olarak üst tarafa kaymıştır. Çünkü tam da evrimsel biyolojinin öngördüğü biçimde, gözün bir taraftan diğerine kayması sırasında, bu geçişin tam olarak tamamlanmadığı nesillere ait fosiller bulunmuştur.

Tüm bu sebeplerle, günümüzdeki bireylerin çoğunun iki gözü de, yassı biçimde yattığı zaman yukarı dönük olacak şekildedir. Böylece av ve avcılarını iki gözüyle de takip edebilir. Fakat vücut planı, halen yan yatmış bir balığa benzediğinden, anatomileri oldukça gariptir: yan yatmış bir balık ve vücudun iki tarafında öbeklenmiş bir çift göz...

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/09/2019 18:40:03 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1481

“En güçlü veya en zeki olan değil, değişime en çok uyum sağlayabilen hayatta kalır.”
Leon C. Megginson