"Yapay Zekâ Ressamlar" Sanata Yeni Tarzlar Getiriyor!

- Basın Bildirisi
- Yapay Zeka
- Bilim Haberciliği
Bu haber 4 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.
Zaman zaman Claude Monet ya da Pablo Picasso gibi ressamlar çıkar ve sanat dünyasında çığır açarlar. Kendi estetik biçimlerini yaratarak izlenimcilik veya soyut dışavurumculuk gibi akımların doğmasını sağlarlar. Peki, ileride ortaya çıkacak yeni sanat akımlarına makineler öncülük edebilir mi?
Görünüşe göre yukarıdaki sorunun cevabı: Evet! Yapay zekâyla çalışan bir makine alışılmadık tarzda resimler üretmeyi başardı ve ortaya konan ürünler birçok insanın beğenisini kazandı.
Sanatta Yeni Bir Dönem
Facebook'un Kaliforniya'daki yapay zekâ laboratuvarından ve Rutgers Üniversitesinden araştırmacıları barındıran ekip Üretken Karşıt Ağ (İng: "Generative Adversarial Network") diye bilinen ve iki nöral ağın daha iyi sonuçlar almak için birbirleriyle mücadele halinde çalışması prensibine dayanan bir sistem üzerinde çalıştı. Bu sistemde bir taraf çözüm üretirken karşı taraf da bu çözümü yargılar. Oluşan döngü, her adımda çözümü geliştirerek istenilen çıktıyı elde etmeyi mümkün kılar.
Yapay zekânın sanatında, şebekedeki bir kısım resimleri oluşturur. 81500 resim üzerinde çalışarak sanat değeri olan ve olmayan işleri belirleme yeteneği kazanmış ayırt edici şebeke tarafından çalıştırılan diğer kısım, üretilen görüntüleri değerlendirmeye tabi tutar. Ayırt edici şebeke rokoko ve kübizm gibi iki farklı sanat akımı arasındaki farkı görebilme yeteneğine sahiptir.
Buradaki önemli durum, ayırt edicinin üreticinin oluşturduğu bugünkü herhangi bir sanat kategorisine dahil olamayacak türde sanat eserlerini de sanat olarak tanımlayabilmesidir. Rutgers Üniversitesi'nden Ahmed Elgammal, sanatta yeni bir ürün ortaya koymadaki esas meseleyi şöyle özetliyor:
Yaratıcı ve vurucu bir şey üretmek istersiniz, ama aynı zamanda çok da aşırıya kaçmaktan ve estetik olmayan bir şey yapmaktan kaçınmanız gerekir.
Yapay zekâ resimleri üretmeye başladığında halkın arasından insanlar bu ürünleri değerlendirmek üzere çevrimiçi bir araştırmaya davet edildi. Bu insanlar değerlendirecekleri resimlerin bir makine tarafından yapıldığını bilmiyorlardı. Katılımcılara her resmin ne kadar karmaşık ve özgün olduğuna dair sorular yöneltildi. Ayrıca resimlerin onlara ilham verip vermediği ve bu eserlere bakmaktan keyif alıp almadıkları soruldu. Araştırmacıları şaşırtan bir sonuç ortaya çıktı ve makineler tarafından yapılmış resimler çoğu durumda insan yapımı olanlara nazaran daha yüksek skorlar aldı.
Geçmişte yaşamış ünlü ressamları taklit ederek resim düzenlemeleri yapan makineler zaten mevcuttu. Hatta bu konuyla alakalı DeepArt gibi uygulamalar da bulunmaktaydı. Ancak bu yeni sistem onlardan farklı olarak orijinal işler tasarlayarak kendi ürünlerini ortaya koyuyor.
Sınırların Dışına Çıkmak
Üretken karşı ağlar konusunda insanların sınırların dışına çıkmaya başlamaları fikrinin hoşuna gittiğini belirten Georgia Teknoloji Enstitüsü'nden Mark Riedl, söz konusu yayının gördüğü kadarıyla bu konudaki ilk çalışma olduğunu ekliyor. Londra'daki Kraliyet Sanat Kolejinden Kevin Walker ise araştırmanın ilginç sonuçlarına dikkat çekiyor:
En beğenilen resimler içerik bakımından renklerin ve desenlerin estetik bir birleşimiydi. En düşük seviyedekiler ise sanırım daha tekdüzeydi.
Walker ayrıca yaratıcı makinelerin halihazırda galeriler için üretim yapmakta olduğunu not düşüyor. Walker'ın iki öğrencisi, yapay zekânın onların çizim tarzından bir şeyler öğrenerek kendi resimlerini üreten bir yapay zekâ sistemi hakkında deneyler yapıyorlar. Bunlardan biri olan Anna Ridler, bu tekniği 12 dakikalık bir animasyon filminin görüntülerinde kullandı. Ridler'in durumundaki benzer işlerde yine de insanın etkisi daha ağır basıyor. O halde bir makinenin kendiliğinden ürettiği resimler ileride değerli eserler olarak görülecek mi?
Riedl, bir sanat eserinin en önemli unsurlarından birinin onun arkasındaki insan elinin hikayesi olmasına dikkat çekiyor. Ancak Walker yakın zamanda bu konudaki sınırların kaybolmaya başlayacağı fikrinde olduğunu belirtiyor:
İnsanların bir akşam yemeği için bir araya geldiklerinde bir resme bakıp 'Bu kimin eseri?' dediğini hayal edin. Siz de 'Aslında bunu bir makine yaptı.' diyorsunuz. Bu herhalde keyifli bir muhabbet için güzel bir başlangıç olurdu.
Evrim Ağacı'nda tek bir hedefimiz var: Bilimsel gerçekleri en doğru, tarafsız ve kolay anlaşılır şekilde Türkiye'ye ulaştırmak. Ancak tahmin edebileceğiniz gibi Türkiye'de bilim anlatmak hiç kolay bir iş değil; hele ki bir yandan ekonomik bir hayatta kalma mücadelesi verirken...
O nedenle sizin desteklerinize ihtiyacımız var. Eğer yazılarımızı okuyanların %1'i bize bütçesinin elverdiği kadar destek olmayı seçseydi, bir daha tek bir reklam göstermeden Evrim Ağacı'nın bütün bilim iletişimi faaliyetlerini sürdürebilirdik. Bir düşünün: sadece %1'i...
O %1'i inşa etmemize yardım eder misiniz? Evrim Ağacı Premium üyesi olarak, ekibimizin size ve Türkiye'ye bilimi daha etkili ve profesyonel bir şekilde ulaştırmamızı mümkün kılmış olacaksınız. Ayrıca size olan minnetimizin bir ifadesi olarak, çok sayıda ayrıcalığa erişim sağlayacaksınız.
Makalelerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!
Bu makalemizle ilgili merak ettiğin bir şey mi var? Buraya tıklayarak sorabilirsin.
Soru & Cevap Platformuna Git- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- C. de Lange. Art-Ificial: The Virtual Virtuosos Redefining Creativity. (19 Ocak 2012). Alındığı Tarih: 28 Nisan 2024. Alındığı Yer: New Scientist | Arşiv Bağlantısı
- A. Elgammal, et al. Can: Creative Adversarial Networks, Generating "Art" By Learning About Styles And Deviating From Style Norms. (21 Haziran 2017). Alındığı Tarih: 28 Nisan 2024. Alındığı Yer: arXiv | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/02/2025 22:09:04 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/12769
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.