Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Yansımalı Manzaraları Seviyor musunuz? Bu Enfes Fotoğraf ve Çizimlerin Ardındaki Fiziği Öğrenin!

Ayşegül Şenyiğit Özdil Editör Ayşegül Şenyiğit Özdil  MeltemÇetin Sever Fotoğrafçı Meltem Çetin Sever

Bu yazı, Fizik: Newton'dan Kuantuma yazı dizisinin 14. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

Yansıma, dalgaların (ışık, ses veya su dalgası) yansıtıcı bir yüzeye çarparak yön ve doğrultu değiştirip geldiği ortama geri dönmesi olayına denir. Bu yazımızda ışığın yansıması üzerinde duracağız. Yansıma olayı yüzyıllardır bilim insanlarının ilgisini çeken bir konu olmuştur. MÖ 330-275 yılları arasında yaşamış olan İskenderiyeli matematikçi Öklid ışığın yansımasına dair deneyler yapmış ve açıklamalarda bulunmuştur. Yüzyıllar sonra, 965 – 1040 yılları arasında yaşamış olan Arap fizikçi, matematikçi, astronom ve filozof İbn-i Heysem ise ışığın yansımasına dair en iyi açıklamaları yapmıştır. İnsanlar doğada güzel bir yansıma olayı gördüğünde hayranlıkla izler ve en güzel yansıma olaylarını objektiflerinde sonsuzlaştırmak isterler. Peki ışığın bize oynadığı bu güzel oyunun arkasındaki bilimsel açıklama nedir?

Işığın yansıması şöyle oluşur: Kaynağından çıkan ışınlar bir yüzeye çarparak geldiği ortama geri döner. Yansıma olayında ısığın hızı, frekansı, enerjisi, rengi yani hiçbir şeyi değişmez, sadece hareket yönü değisir. Işığın yansıması, ışık dalgalarının bir cismin yüzeyine hangi açıyla geldiğine ve cismin özelliklerine bağlıdır. Işınlar herhangi bir yüzeye çarptığında bu ışınların bir kısmı yansır, bir kısmı ise kırılarak yön değiştirir. Fresnel denklemleri kullanılarak ışığın ne kadarının yansıdığı veya kırıldığı hakkındaki bilgilere ulaşılabilir. Işığın yansımasına olanak sağlayan en uygun yüzey aynadır.

Işık dalgaları yansıma yasalarına uyar. Bu yasalara bir göz atalım:

• Gelen ışın, yansıyan ışın ve yüzeyin normali aynı düzlemde bulunur. Normal, yüzeye dik çizilen çizgidir.
  • Gelen ışının normalle yaptığı açı, yansıyan ışının normalle yaptığı açıya eşittir.
  • Normal doğrultusunda gelen ışınlar, geldikleri doğrultuda geri yansırlar.

Işığın yansıması genel olarak "düzgün yansıma" ve "dağınık yansıma" olarak sınıflandırılır.

Düzgün Yansıma

Yüzey ne kadar pürüzsüz ve parlaksa (cam, su veya cilalanmış metal gibi) ışık yüzeye çarptığı zaman aynı açı ile yansır.

Düzgün yansıma.
Vikipedi

Suyun yansıtıcı bir yüzeyi vardır. Suyun yüzeyi düzgün ve dalgasız olduğunda bir manzaranın yansıması da mükemmel olur. Suda dalgalanmalar varsa yansıma da bozulur.

Düzgün yansımaya bir örnek; su durgun olduğundan yansıma düzgün olarak gerçekleşmiş.

Dağınık Yansıma

Işık dalgalarının yüzeye geldiği açıyla yansımak yerine birçok farklı açıyla yansıması ile oluşur. Bunun sebebi ise yüzeylerin düzgün olmamasındandır. Yüzey su ise suyun dalgalı olması düzgün yansımayı görmemizi engeller, o yüzden gelen ışınlar dağınık bir şekilde yansır.

Dağınık yansımaya bir örnek; su dalgalı olduğundan ağaçların yansıması su yüzeyinde net gözükmemektedir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/01/2021 06:14:55 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/6954

“Dünya büyülü bir yer değil. Dünya'yı en büyüleyici kılan gerçek tam olarak da bu!”
Sean Carroll