Sürüngenler (Reptilia)

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Açıklama ve Genel Bilgi

Sürüngenler, Tetrapoda (4 uzuvlular) üst sınıfında bulunan omurgalılar sınıfıdır. İçerisinde kertenkeleler, yılanlar, kaplumbağalar, timsahlar, tuataralar ve soyu tükenmiş akrabaları bulunur. Yılanlar tetrapod olmasalar da, evrimsel olarak 4 uzuvlu atalarından köken almışlardır. Amfibiyenlerin aksine sürüngenlerde, sudaki larva formu yoktur. Metamorfoz (başkalaşım) geçirmezler. Çoğu üye yumurtlayarak (ovipar) çoğalsa da, boğa yılanı gibi bazı türlerde doğum (vivipar) gözlemlenir. Hatta bazı üyelerinde ovovivipar denilen bir doğum yöntemi de vardır. Bu sentez, ovipar (yumurtlayan) ve vivipar (doğuran) terimlerinin birleşmesinden oluşturulur. Yani söz konusu yumurta, anne karnında kırılıyor ve yavru canlı doğuyor.

Bilinen en eski proto-sürüngenler, Karbonifer Devri'ne yani yaklaşık 312 milyon yıl öncesine kadar uzanıyor. Son anazilerle timsahlar gibi bazı sürüngenlerin kuşlara daha yakın olduğu anlaşıldı. Hatta bazı kaynaklarda kuşları, Reptilia sınıfına dahil ediyorlar. Böylece Reptilia, yaşayan diapsidleri kapsayan dev bir monofiletik sınıf olarak belirtiyor. Diapsid kafatası tipi, göz çukurunun arkasında iki tane delik bulunduran canlıları kapsayan gruptur. Diapsid, anapsid ve synapsid gibi kafatası tiplerini anlattığımız yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.

İnsanlarla Etkileşim

Dinsel ritüellerde, sosyokültürel sembollerde ve beyazperdede sık sık karşımıza çıkarlar. Yılan ısırığından hayatını kaybeden insanların sayısı gittikçe azalmıştır. Fakat ne yazık ki Hindistan'da halen yılan ısırığı sonucu hayatını kaybeden insanlar rapor edilir. Zehirli yılanların zehirlerine karşı panzehirler üretilir. Farklı türden yılanların zehri, deney ortamındaki ata enjekte edilir. Gittikçe dozaj artırılır, ta ki at bağışıklık sağlayana kadar. Ardından atın kanı alınır, santrifüjlendikten sonra serum kısmı ayrılır ve soğutucuya konur. Böylece kabaca panzehir (anti-venom) hazırlanmış olur.

• Ana Görsel Kaynağı: Pedram Türkoğlu