Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı

• Bilimsel Adı Reptilia
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Sürüngenler
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Reptiles
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Açıklama ve Genel Bilgi

Sürüngenler, Tetrapoda (4 uzuvlular) üst sınıfında bulunan omurgalılar sınıfıdır. İçerisinde kertenkeleler, yılanlar, kaplumbağalar, timsahlar, tuataralar ve soyu tükenmiş akrabaları bulunur. Yılanlar tetrapod olmasalar da, evrimsel olarak 4 uzuvlu atalarından köken almışlardır. Amfibiyenlerin aksine sürüngenlerde, sudaki larva formu yoktur. Metamorfoz (başkalaşım) geçirmezler. Çoğu üye yumurtlayarak (ovipar) çoğalsa da, boğa yılanı gibi bazı türlerde doğum (vivipar) gözlemlenir. Hatta bazı üyelerinde ovovivipar denilen bir doğum yöntemi de vardır. Bu sentez, ovipar (yumurtlayan) ve vivipar (doğuran) terimlerinin birleşmesinden oluşturulur. Yani söz konusu yumurta, anne karnında kırılıyor ve yavru canlı doğuyor.

Bilinen en eski proto-sürüngenler, Karbonifer Devri'ne yani yaklaşık 312 milyon yıl öncesine kadar uzanıyor. Son anazilerle timsahlar gibi bazı sürüngenlerin kuşlara daha yakın olduğu anlaşıldı. Hatta bazı kaynaklarda kuşları, Reptilia sınıfına dahil ediyorlar. Böylece Reptilia, yaşayan diapsidleri kapsayan dev bir monofiletik sınıf olarak belirtiyor. Diapsid kafatası tipi, göz çukurunun arkasında iki tane delik bulunduran canlıları kapsayan gruptur. Diapsid, anapsid ve synapsid gibi kafatası tiplerini anlattığımız yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Fotoğrafı çelen Lorenzo Mittiga ise karşılaşmayı şöyle anlatıyor: Böyle bir şeyi hiç beklemiyordum. Bonaire'de yarı suya batık şekilde gün batımının fotoğraflarını çekmeye çalışıyordum. O anda bu yeşil iguana bulunduğum yere doğru geldi ve meraklı meraklı bakınmaya başladı. Kameramın hemen önünde, kısa bir nefes molası vermek için durdu ve bu kareyi yakaladım.
Lorenzo Mittiga

İnsanlarla Etkileşim

Dinsel ritüellerde, sosyokültürel sembollerde ve beyazperdede sık sık karşımıza çıkarlar. Yılan ısırığından hayatını kaybeden insanların sayısı gittikçe azalmıştır. Fakat ne yazık ki Hindistan'da halen yılan ısırığı sonucu hayatını kaybeden insanlar rapor edilir. Zehirli yılanların zehirlerine karşı panzehirler üretilir. Farklı türden yılanların zehri, deney ortamındaki ata enjekte edilir. Gittikçe dozaj artırılır, ta ki at bağışıklık sağlayana kadar. Ardından atın kanı alınır, santrifüjlendikten sonra serum kısmı ayrılır ve soğutucuya konur. Böylece kabaca panzehir (anti-venom) hazırlanmış olur.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/01/2021 06:48:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7253

Not Ekle

“Gözleme dayalı sahalarda şans sadece hazırlıklı zihinlerden yanadır.”