Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Zamanın en küçük birimi nedir?

Fotoğraf makinasıyla her fotoğraf çektiğimizde bir an kaydetmiş oluyoruz. Peki bir saniye içinde en fazla kaç an dediğimiz zamanın en küçük yapı biriminden vardır. Yani matematikte 2 tam sayı arasında sonsuz tane reel sayı var deriz. Peki iki zaman aralığında sonsuz tane an mı vardır. Mantıken olmaması lazım. Çünkü bir saniye sonra diğer saniyeye geçiyoruz. Demek ki bir saniye içinde sınırlı sayıda an var. Peki bu sınır nedir. Yani bir saniyede en fazla kaç fotoğraf çekebiliriz?

Zamanın en küçük birimi; planck zamanıdır. Planck zamanı, ışık hızında hareket eden bir fotonun (yani ışığın kendisi), bir Planck uzunluğundaki mesafeyi kat edeceği süredir. Teorik olarak bu ölçümü asla mümkün olmayan en küçük süredir ve değeri yaklaşık olarak 10^−43 saniyedir. Yani 1 planck zamanı saniyenin milyarda birinin milyarda birinin milyarda birinin milyonda birinin binde biridir. Ama dediğim gibi biz bu süreyi ölçemeyiz çünkü bu süre çok fazla kısadır, insan aklının ötesin de bir şey, ayrı olarak da insan beyni böyle bir zamanı hayal edemez, imkansızdır. Ölçemememizin bir sebebi de bu zaman o kadar kısadır ki normal fizik kanun/yasalarının ötesindedir ve o boyutta bildiğimiz tüm fizik yasaları çalışmaz artık işe kuantum fiziği girer. Ama dersen ki evrende daha küçük bir zaman dilimi yok mu diye, evet kesinlikle vardır fakat planck zamanı içinde yaşadığımız 3+1 boyutlu (3 boyut + zaman) evrenin sınırıdır ve daha da ötesi bu boyutların dışındadır. Peki biz nasıl ölçebiliriz; zaman, fizikte en hassas ölçülebilen niceliklerden biridir. Zaman ölçümünde herhangi bir ana ya da aralığa rakamsal bir değer atanır. Bu atamada sürekli değişikliğe uğrayan herhangi bir fenomen kullanılabilir. Yine zamanın ölçümünde kullanılan başlıca iki adet birbirinden bağımsız ölçek vardır:

• Atomik ölçüm - Atomların içsel enerji durumları arasındaki kuantum değişimini gerçekleştirmekte kullanılan elektromanyetik radyasyonun karakteristik frekansından yararlanır.
  • Dinamik ölçüm - Gök cisimlerinin çekimsel hareketlerini kullanır. Bu ölçümler sonucu ay ve güneş takvimleri ortaya çıkmıştır.

Fakat en kısa zamanı atlayıp bizim ölçebildiğimiz süreye gelirsek bu da attosaniyedir (10^-18 saniye). Daha kolay anlamak için 1 saniyeyi 1 attosaniye dersek 1 saniye yaklaşık 31,71 milyar yıl eder. Attosaniyeden sonra planckıda katarsak toplam 4 zamanımız vardır ve bunları ölçemeyiz. Ölçemediğimiz içinde 1 yoktosaniyenin içinde sonsuz planck, 1 jiffynin içinde sonsuz yoktosaniye, 1 zeptosaniyenin içinde sonsuz jiffy, ve 1 attosaniyenin içinde sonsuz zeptosaniye var olabilir.

Eğer ki 1 saniyeden daha küçük ölçeklerde fotoğraf çekersek bu evrenin toplam yaşının kat be katı olurdu yani 1 fotoğrafta tüm evreni görebiliriz.

Puan Ver

“Bu Dünya'ya sırf bir biyolojik tesadüf sonucu gelip de insan kibri nedeniyle yok olmak ironilerin en büyüğü olurdu.”
Richard Leakey