Evrim Ağacı Soru & Cevap

Yetenek kalıtsal mıdır?

Yetenek doğuştan geliyorsa kalıtsal olması gerekmez mi? Ama yetenekli bir ressamın çocuğu da resime yetenekli olmuyor. Baska örnekler de verilebilir.

Yetenek kalıtsaldır. Ancak yetenek bir zanaati seçmek ya da o konuda uzmanlaşmak için gereken tek şart değildir.

Yetenek dendiğinde genellikle sanat dalları akla gelse de yetenek sadece sanat dallarında geçerli değildir. Matematik için de, bilim dallarının izahlarını, doğanın ve evrenin işleyiş algoritmalarını algılayabilmekte avantaj sağlayan doğuştan gelen eğilimler de birer yetenektir. Dolayısı ile aslında deha, üst düzey bir yetenek olarak kabul edilebilir.

Yetenek sadece öğrenme hızını belirleyen bir faktördür. Matematik ve sanal algısı doğuştan yüksek olan bir çocuğun matematik öğrenme hızı, matematiğe eğilimli olmayan bir çocuğun öğrenme hızından çok daha yüksek olmaktadır. Ancak hayattaki başarı ve üretilen ürünlerin veriminde asli kriter yetenekten ziyade o konu üzerinde ne kadar çok çalışılıp, çalışılmadığı ve konu üzerine ne kadar uzun süre odaklanıp odaklanılmadığıdır. Dolayısı ile tavşan-kaplumbağa hikayesindeki gibi, yetenekli ama çalışmayan birini, yeteneksiz ama çok çalışan biri rahatlıkla geçebilir. Ancak hem yetenekli hem de çok çalışan birini, aynı dalda çok çalışmasına rağmen yeteneksiz birinin geçmesi pek mümkün değildir. Usain Bolt ve en az onun kadar çalışmasına rağmen, Usain Bolt'un genetik altyapısına, anatomik yatkınlığına sahip olmadığı için onun rekorunu kıramayan rakipleri gibi.

Yetenek sosyal bir olgu gibi gözükse de, temeli beyin yapısına yani genetiğe dayandığı için kuşaktan kuşağa aktarımı da, yine tıpkı kalıtsal özellikler olan göz rengi, saç rengi gibi bir özelliktir.

Nasıl ki ebeveynleri kahverengi gözlü olmasına rağmen, çok daha önceki kuşaklardan miras kalan renkli göz geninin baskın olmasından dolayı kendi renkli gözlü olan insanlar olduğu gibi, ebeveynleri örneğin yetenekli ressamlar olmasına rağmen kendinin çizim yeteneği olmadığı insanlar da vardır.

Yetenek genetik altyapı ile kurulan beyin yapısına bağlı olduğundan dolayı, beyin yapısı da statik bir yapı olmadığından, dinamik bir yapı olduğundan dolayı, aynı konu üzerine odaklandıkça ve aynı konu üzerinde pratik yaptıkça kendi kendini geliştiren ve mevcut nöral ağları spesifik olarak o konuda uzmanlaştıracak şekilde geliştirdiği için, yetenek doğuştan gelen bir özellik olmasına karşın, zamanla geliştirilebilir, kullanmadıkça da bir nebze de olsa körelebilir bir eğilimdir.

Ebeveynlerin genetik mirası alt neslin genetik altyapısı için asli belirleyici kriterdir ancak bireysel eğilimler için gerekli olan tek ve yeterli şart değildir.

Sevgiler.

Puan Ver

“Çoğu zaman ekonomistlerin insanlardan beklediği gibi davranmayız; çünkü onların sandığından çok daha az bencil ve çok daha az rasyoneliz.”