Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Uzay (uzay-zaman dokusu) olmasaydı da ışık yayılır mıydı?

"ışığın yayılması için ortama gerek yoktur. " derken kastedilen sanıyorum "atomlardan oluşan ortama gerek yoktur", öyle değil mi? Uzay-zaman dokusunun kendisi, ışığın hareket etmek için ihtiyaç duyduğu ortamdır diyebilir miyiz?

Verilen yanıtlara ek olarak bir de Quantum Field Theory (QFT)'ye de değinmekte fayda var.

Bunu kısaca ve kabaca özetlemek gerekirse bu teori, evrenin kompakt şekilde birçok alanın birleşiminden oluştuğunu söyler. Yani Standart Model'de yer alan temel tüm parçacıklar için, evrende bir alan olduğunu söyler, ve bu parçacıkların bu alandaki titreşimler sonucu oluştuğunu açıklar. Yani evrende fotonlar için de bir alan olduğunu, fotonların da o alandaki titreşimler sonucu oluştuğunu söyler. Böylece sizin sorunuzu da bu teori böyle açıklar.

İyi günler dilerim.

Puan Ver

• Yazar Yok. Stanford Encyclopedia Of Philosophy. (11 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 11 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

Konu hakkında fazla bilgi sahibi olmasam da düşüncelerimi belirtmek isterim. Bence evet, ışığın yayılması için uzay-zaman adını verdiğimiz dokunun olması gerekir. Neden böyle düşündüğümü açıklamaya çalışayım.

Bildiğiniz üzere kütleçekimi ışığı da etkiler. Fotoğraftaki kara delik illüstrasyonunda kara deliğin olay ufkunun etrafındaki ışık halesi bu duruma örnek olarak gösterilebilir. Fotonlar kütlesiz parçacıklar olmasına rağmen kütleçekiminin ışığı etkilemesinin sebebi nedir? Bu durumu anlamak için de bir benzetmeden yararlanmamız çok iyi olacak. Uzay-zamanı bir tren rayı olarak varsayalım. Işık da tren olsun. Kara deliğin büktüğü şey ışık değildir. Işığın ilerlediği uzay-zaman dokusudur. Buradan sanırsam şu tümevarımı yapabiliriz:

Işığın gideceği tren rayı olmadığı için uzay-zaman olmadan da ışığın olması imkansızdır.

Bahsettiğim gibi konu hakkında derinlemesine bilgi sahibi değilim. Sadece oradan buradan edindiğim bilgiler ile yazıyorum. Umarım yardımcı olabilmişimdir.

Puan Ver

Işığın boşlukta dahi ilerleyebildiği ifadesi modern fizikte doğru bir tanımlama olmaktan çıkmıştır. Gerçekte boşluk veya %100 bir vakumdan söz dilemez çünkü her an quantum dalgalanmalar sonucu quarklar oluşur ve yok olur ve uzay boşluğu bu parçacıkların gluonlar içinde dalgalandıkları yerdir ve ışık bu ortam içinden akmış olur.

Puan Ver

Işığın yayılmak için, atomlardan oluşan herhangi bir ortama ihtiyacının olmadığı düşüncesindeyim.

Işık boşlukta yayılabilir ama bahsettiğiniz "Uzay-zaman dokusu" ile bilgi sahibi olmadığımız için, belkide ışık yayılabilmek için uzay-zaman dokusuna ihtiyaç duyabilir.

Evrenin hiçbir yerinde neden boşluk yoktur?

Evrenimizde bir boşluk yoktur, tamamen atomlarla kaplıdır, sadece atomların içinde boşluklar vardır ama ben bu boşlukların arasında da bir şeyler olduğu düşüncesindeyim...

Peki ışık, yayılabilmek için atomlar arasındaki boşluğu kullanabilir mi? (atomlar arasındaki boşluğun olduğunu düşünürsek)

Sorunuzun cevabı olarak; Şuanda, evren ve ışığın doğası hakkındaki bilgilerimizle, bu sorunuza kesin bir cevap vermek olanaksızdır. :)

Puan Ver

Sorunun birinci kısmının yanıtı evet, ışığın ya da doğadaki diğer etkileşimlerin yayılmak için maddi bir ortama ihtiyacı yok. Yani atomlardan ya da parçacıklardan oluşmuş bir ortama ihtiyaç duymaz ışık.

Ancak sorunun ikinci ikinci kısmının yanıtlanabilmesi için "uzay-zaman dokusu" ile neyi kast ettiğinizi biraz açıklamanız gerekiyor. Bu kavram fizikte iyi açıklanmış, üzerinde uzlaşılmış bir kavram olmayabilir.

Bununla birlikte ışığın yayılması için eskiden öngörüldüğü gibi eter benzeri bir ortama ihtiyacı olup olmadığı konusu hala tartışılıyor, üstelik eterin yokluğunun, daha doğrusu ışığın yayılmak için eter gibi bir ortama ihtiyaç duymadığı çoktan ispatlanmış olmasına rağmen.

Puan Ver