Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Uydularının çekirdeği var mıdır?

Gezegenlerin uydularının çekirdeği var mıdır? Bu yapılarda yanardağ vs. Gibi yer altı kaynaklı hareketlilikler mümkün müdür?

Evet, vardır. Dünya gibi, Ayın ve Güneş Sistemindeki çoğu kayalık gezegenin demir ağırlıklı çekirdeği olduğu düşünülmektedir. Nasa'nın, Mars'a iniş yapan InSight aracı, Seis adlı sismometresi deprem olarak tahmin edilen sesleri kaydetmiştir.

Uydularda da deprem oluyor;

Ay, içi soğudukça küçülüyor ve son birkaç yüz milyon yılda yaklaşık 50 metre daha ince oluyor. Bir üzümün büzülerek kuru üzüme dönüşmesi gibi, Ay da küçüldükçe kırışır. Üzüm üzerindeki esnek kabuğun aksine, Ay'ın yüzey kabuğu kırılgandır, bu nedenle Ay küçüldükçe kırılır ve kabuğun bir bölümünün komşu bir parçanın üzerine itildiği “itme fayları” oluşturur.

Smithsonian Ulusal Hava ve Uzay Dairesi Dünya ve Gezegen Araştırmaları Merkezi'nde kıdemli bilim adamı Thomas Watters, "Analizimiz, bu fayların hala aktif olduğuna ve Ay yavaş yavaş soğumaya ve küçülmeye devam ederken muhtemelen ay depremlerine neden olduğuna dair ilk kanıtı veriyor" "Bu depremlerden bazıları oldukça güçlü olabilir, Richter ölçeğinde yaklaşık beş." dedi.

Ayın küçüldükçe birbirinin üstüne çıkan fay hatlarından biri
Nasa Goddard

Örnek verecek olursam, Jüpiter'in uydusu Io güneş sistemindeki volkanik olarak en aktif dünyadır. Io'nun yüzeyinde erimiş silikat lav gölleri bile mevcut. Io'nun yanardağları bazen o kadar güçlüdür ki, Dünya üzerinde büyük teleskoplarla görülürler.

New Horizons Uzay Aracının çekmiş olduğu Jüpiterin uydusu Io da volkan patlaması