Sorulara Dön
Enes Zxs
42K UP
Üye

Sıcaklık nasıl yayılıyor?

Özel bir parçacık yada bir dalga. Bu soruyu ilk düşündüğüm zaman aklıma fotonlar gelmişti ama saçma olduğunu anlamam pek uzun sürmedi karanlıkta da sıcak olabiliyor değilmi. Bir çoğunuzun cevabı enerji olur muhtemelen ama bu enerji nasıl iletiliyor yada öylesine mi var benim cevabım da enerji ama aklım almıyor yada çok şaşırtıcı geliyor bana birde ek olarak sıcaklık ve ısının farkını açıklayabilirseniz çok iyi olur. Şimdiden teşekkürler
Tüm Reklamları Kapat

Isı enerjinin dönüşebileceği formlardan biri ve evet, fotonlarla taşınabiliyor.

Fotonlar sadece gözle görünür dalga boyundaki enerjiyi ("ısıyı") taşımıyor. Aşağıdaki enerji seviyelerinin hepsini fotonlar taşıyor, bizim "gözle görünür ışık" olarak algıladığımız aralık, orada gösterilen daracık aralık:

Tüm Reklamları Kapat

Dolayısıyla ilk tahmininiz doğru: Isının taşınma türlerinden biri olan radyasyonu taşıyan şey fotonlar. Zifiri karanlık bir odanın içi de fotonlarla dolu; ancak bunların enerjisi gözle görünür aralığın dışında olduğu için bize "zifiri karanlık" geliyor. Halbuki "gece gözlüğü" gibi kızılötesi dalgaboylarını tespit edebilen bir araç kullandığınızda, gözünüze zifiri karanlık gözüken bir yer böyle gözükebilir, çünkü o karanlık ortamda başka fotonlar da var (ve bu özel cihazların sensörleri onları yakalıyor):

Ama ısının yayılmasını sağlayan tek şey bu değil. 2 diğer mod daha var: Kondüksiyon ve konveksiyon. Bunların her ikisi de sıcaklığın tanımıyla ilişkili.

Sıcaklık, bir cismi oluşturan atomların kinetik enerjisinin ortalaması ile ilişkili. Dolayısıyla iki cisim birbirine temas ediyorsa, temas noktalarındaki atomlar birbirlerine enerji aktarabilirler, bu da ikinci cismin atomlarının ortalma kinetik enerjisini değiştireceği için, sıcaklığı değiştirir. Kondüksiyon, iki cismin direkt olarak temas etmesiyle yaşanan ısı transferi. Konveksiyonsa bir akışkan (mesela hava veya su) aracılığıyla taşınan ısı demek. Her ikisinde de "diğer cisimlerle temas" var. Bu arada bu tür temasta da aktarımı sağlayan yine fotonlar (bunlara "sanal foton" deniyor).

181K UP

Sıcaklık çok 'insansı' bir ifade aslında. Yani bizim hissimize dayanıyor bu ifade tıpkı soğukluk gibi. Aslında temelde olan şey atomların titreşimlerınin ve kinetik enerjilerinin artması. Bizler kendi hislerimizi veya algı sınırlarımızı kavramlara aktararak tanımlar ve kavramlar üretiyoruz. İnsan olarak kendi algılarımızı ve algılarımıza dayanan nitelemeleri bir kenara koyarak düşünür ve evreni kavrar isek adeta "aradan çekileceğimiz" için evrendeki temel durumların aslında ne olduğunu daha rahat kavrarız. Çünkü kavramsal temelde algısal nitelemelerimizin işin içine karışması farklı nitelemelere dayanan yeni kavramlar türemesine neden oluyor. Bu da çoğu zaman temel durum yerine dolaylı nitelemelere neden oluyor ve konunun özünü anlamamıza engel oluşturuyor. Aynı şey örnek vermek gerekirse ışığın durumu için de geçerli biz genelde algılarımiza kapılıp sadece algı sınırlarımızda kalan görülebilir ışığa sadece 'ışık' diyoruz. Oysa radyo dalgaları da ışıktır biz görmesek de. Tek fark bizim görme algımızın dışında kalacak şekilde daha düşük dalga boyuna sahip olmasıdır.

Volkan Ali Ersoy
Doktorum.

Bu soruyu bir insanın sıcaklığını kaybetme yollarını anlatarak da cevaplayabiliriz. Bir insan kendi vücut sıcaklığını 4 temel yolla kaybeder.

1- Radyasyon

2- Terleme

3- Konduksiyon

4- Konveksiyon

İnsanın vücut sıcaklığını kaybetme yolları
Guyton and Hall Fizyoloji

Vücut sıcaklığımızın büyük bir kısmı radyasyon ile kaybedilir. Peki nasıl olur bu. Genel olarak kızılötesi ışık yayılımı ile olur. Ortamdan daha sıcak olan herhangi bir nesneyi o ortama koyduğumuzda o cismin çevresindeki atomların dış yörüngelerindeki elektronlar iç yörüngelere geçer. Daha düşük enerji seviyesine geçer. Aradaki bu enerji farkı ise kızılötesi ışık olarak çevreye saçılır. Çok ilginç bir olay ise çevre sıcaklığı vücut sıcaklığımıza yaklaştığında ya da geçtiğinde bu radyasyonun azalmasıdır.

Sorulan sorudaki önerge ise aslında yanlıştır. Karanlık odanın içi foton doludur. Ancak insan gözü bazı dalgaboylarını göremez. Hatta elektromanyetik spektrumun çok küçük bir kısmını görebilir ki bu kısmada "görülebilir ışık" denilir.

Belli bir enerji verilen bazı atomlar titreşmeye başlar, bu titreşimler sonucunda bazı dalgalar oluşur. Bu dalgalara mikrodalga denilir. Mikrodalga fırının içindeki yiyecekleri ısıtan enerji budur. Ya da cep telefonumuzda konuşurken kulağımızı ısıtan ışınlar bunlardır.

Terleme kabaca vücut yüzeyimizde buharlaşan havanın buharlaşırken altındaki cildimizi soğutması ile olur.

Konduksiyon, çevredeki hava akımının vücudumuz ile ısı alış verişi yapması sonunda oluşur.

Konveksiyon ise vücudumuza dokunan nesneler ile ısı alışverişi yapmamız sonucunda meydana gelir.

Sorulara Dön
Uzayda
Uzayda "Aşağı" Yön Ne Tarafta?
Hediye Almanın Gerçek Amacı Gerdek mi?!
Ay'daki Bayrağı Teleskopla Görebilir miyiz?