Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Rhyniognatha hirsti en eski uçan böcek diye söyleniyor. Ve bunun böceklerin evrimini sorgulamamıza neden olacağı söyleniyor. Bu ne kadar doğru?

“kanatların evrim içerisinde çok hızlı gelişmiş olabileceği olasılığı üzerinde durulacağı" böyle bir açıklama var birde. Fakat bu olasılık ne kadar mümkün özellikle yavaş olarak tanımlanan evrim sürecinde?

Çağrı Mert Bakırcı, bu böcek ile ilgili bir yazı yayınlamış. Rhyniognatha, bilinen en eski böceğe ait fosildir. Böceklerin karaya çıktığı zamanlara ait ilk örneklerin özelliklerini göstermektedir. Çok büyük bir ihtimalle kanatsızdır (ki kanatlar, böceklerin karaya çıkışından sonraki 80 milyon yıl içerisinde evrimleşmiştir); ancak kanatların evrimine gidecek yoldaki uzantılar fosilde gözlenebilmektedir. Ayrıca fosilin çene yapısı da kanatlı böceklerinkine benzemektedir. Bu ve benzeri sebeple Rhyniognatha, bütün kanatlı böceklerin atası ve muhtemelen kanatlı böceklerle kanatsız böcekler ayrımına oldukça yakın bulunan bir türdür. Dolayısıyla böceklerin evrimine dair en eski fosil olduğu rahatlıkla söylenebilir; ancak daha keşfedilmesi gereken birçok tür de bulunmaktadır. 2004 senesinde Amerikalı bilim insanları tarafından yeniden incelenen türün ekosistemi, özellikleri, evrimsel sürece olan etkisi net bir şekilde tanımlanmış ve Nature dergisinde yayınlanmıştır. Türün büyük olasılıkla karaları çoktan işgal eden bitkilerin sporofilleri ile beslendiği düşünülmektedir. Türün fosili, Londra Doğa Tarihi Müzesi'nde mikroskop altında görülebilir.

Kısaca anlatırsam en eski böcek olan Rhyniognatha'da büyük bir ihtimal kanatsız ama kanatların gelişmesine gidecek olan uzantıları vardır.

Paleontolojik Bulgular

Puan Ver

1. Rhyniognatha hirsti (Bilinen En Eski Böcek) Çağrı Mert Bakırcı'nın Yayınlamış Olduğu Yazı

“Her şey hareket eder ve hiçbir şey sabit değildir.”
Heraclitus