Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Radyoaktif maddeler neden ışıma yapar?

182 görüntülenme
Teşekkür (2)
Hatırla (1)
Takip (2)

Çekirdeğin bir arada dengeli bir duruş göstermesi, çekirdekteki protonlar arasında güçlü çekirdek kuvvetinden dolayı bir çekme kuvveti ve elektrostatik etkileşimden dolayı da bir itme kuvveti olmasıdır. Eğer bir atom çekirdeğindeki protonlar arasındaki itme kuvveti çekme kuvvetine karşı baskın özellik gösterirse bu durum çekirdeğin dağılmaya, parçalanmaya meyilli bir hal içinde olduğunu gösterir. Çekirdek bu durumunu uzun süre koruyamaz ve ışıma yaparak yapısını değiştirme (bozunma) eğilimi gösterir. Kararlı çekirdeklerde nötron sayısının proton sayısına oranının 1' e yakın olduğu görülür.

195 görüntülenme
Teşekkür (2)

1. internet sitesi

Protonların içindeki maddeler (uud kuarkları) "güçlü nükleer kuvvet alanı" yahut "yeğin kuvvet alanı" ve dediğimiz alanlar sayesinde kararlıdır. Ancak protonların dengede kalmasının sebebi zayıf nükleer alan dediğimiz alan yüzündendir. Bu alan sayesinde proton-proton, nötron-proton gibi çekme kuvvetleri oluşur. Yani elektromanyetik alan yüzünden protonlar birbirlerini iterken zayıf nükleer kuvvet sayesinde atom çekirdeğinde bir arada kalabilirler. Ancak zayıf nükleer kuvvet 1/r3 gibi (r: uzaklık) ile orantılı iken (örnek olarak, gerçekten öyle değil. Demek istediğim uzaklığa göre daha çabuk değişiyor) elektromanyetik Kuvvet 1/r2 ile orantılıdır. Kısa ölçeklerde zayıf nükleer kuvvet elektromanyetik kuvvetten baskındır, artan atom numarası dolayısıyla atom hacmi yüzünden elektromanyetik kuvvet-zayıf nükleer kuvvet oranı elektromanyetik kuvvet yönüne bozulmaya başlar. Ve 235U'da olduğu gibi nötron çarpması gibi bir etki halihazırda dengesi çok hassas olan atomdan enerji ve başka parçacıklar çıkmasına sebep olur:

92U235+0n1 --> 3 0n1 + 36Kr92 + 56Ba141 + Enerji

Temel Alan Kuvvetleri
Skinners-Physics
Teşekkür (1)

1. Space.com Temel Kuvvetler

“Günümüzdeki hiçbir biyolog 'Evrime Yeni Kanıt' başlıklı bir makale yayınlamaya çalışmaz. Bu konu bir yüzyılı aşkın süre önce kapanmıştır.”
Douglas Futuyma