Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Radyo dalgaları neden oluşur?

Radyo dalgaları neyden oluşur? Mesela su hidrojen ve oksijen atomlarından oluşur. Işık fotonlardan oluşur. Peki radyo dalgaları hangi parçacıktan oluşur?

""Birer elektromanyetik dalgadır (tıpkı görünür ışık gibi).

Mekanik dalga olmadıklarından ses hızında değil, ışık hızında hareket ederler.

Elektromanyetik dalga olduklarından dolayı yayılmak için bir ortama ihtiyaç duymazlar.

Elektromanyetik spektrumun (tayfın) en yüksek dalga boylu, en düşük enerjili bölümünde yer alırlar.

Frekansları 30 hertz (Hz) ile 300 gigahertz (GHz) arasında değişir (farklı kaynaklar biraz farklı aralık tanımlayabilir).

Dalga boyları 1 milimetre (mm) ile 10,000 kilometre (km) arasında değişir (farklı kaynaklar biraz farklı aralık tanımlayabilir).

İvmelenen yüklü parçacıklar tarafından üretilirler.

Verici antenler zamanla değişen elektrik akımları aracılığıyla radyo sinyalleri yayar. Alıcı antene vuran bu dalgalar aynı şekilde elektronları osilasyona maruz bırakır ve bu dalga radyo tarafından analiz ederek çözümlenir.

Radyo dalgalarıyla aktarılan veriler, daha sonra uygulamaya göre diğer türlere dönüştürülür. Örneğin radyoda ses dalgalarına dönüştürülür.

Yıldırım ve şimşek gibi yüklü parçacıkların hareketini içeren doğa olayları sırasında üretilebilirler.

Yüklü parçacıkların ivmelenmesini içeren, özellikle manyetik alana sahip gök cisimlerindeki çeşitli süreçlerle üretilebilirler (kara delikler, kuazarlar, nötron yıldızları vb.).

Radyo teleskoplar yapısal olarak optik teleskoplara benzer fakat farklılıkları bulunur.

Radyo teleskopların çözünürlüğünü artırmak için, dizi halinde birçok radyo teleskop bir arada kullanılır.

Hidrojenin 1s temel durumunda, nükleer spini ve elektron spiniyle alakalı geçiş sırasında 21-cm dalga boyuna (1420 MHz frekansa) denk düşen bir radyo dalgası üretilir. Evrende hidrojen en yaygın bulunan element olduğundan bunun gözlemi astronomide büyük bir öneme sahiptir.""