Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Pyotr kropotkin'in ''mutual aid'' kavramı ne kadar bilimsel bulgulara dayanıyor?

Hatırla
Takip

Sibirya'da 1864, 1867 ve 1871-73 yıllarında yaptığı araştırma seferlerindeki gözlem, deney ve notlarına dayanmaktadır. Gözlem notları, yeniden gözlem aracılığı ile tekrarlanabilir, ve doğrulanabilir/yanlışlanabilir olduğundan bu sorunun yanıtı: "Evet, bilimsel bulgulara dayanır".

Tür içindeki, hatta türler arasındaki işbirliğinin evrim sürecinde tarihsel bir faktör olduğunu ve rekabetten kaçınmanın hem hayatta kalma şansını büyük ölçüde artırdığını, hem de yaşam kalitesini yükselttiğini savunur. Kropotkin'e göre doğada karşılıklı yardım biyolojik ve ilerleyici bir evrim için belirleyici etkendir. At ve geyik gibi hayvanların düşmanlarından korumak için birleşik yaşamalarını, kurtlar ve aslanların kitlesel avlanma stratejilerini, arı ve karıncaların birlikte çalışma mekanizmalarını incelemiştir. Kartal, pelikan, akbaba, serçe ve kümes hayvanları gibi birlikte yiyecek arayan ve paylaşan türlerin dayanışma olmadan türlerini devam ettiremeyeceklerini ortaya atmıştır.

Ondokuzuncu yüzyıl sonları ve 20. yy başlarında evrimin yalnızca "rekabet" olgusuna dayandığı algısı vardı. Bu algı Faşizm ve Nazizm gibi ideolojilere zemin hazırlamıştır. Kropotkin, en bilinen eseri olan "Karşılıklı Yardım" adlı kitabıyla dayanışmanın, tarihsel evrim sürecinde en az rekabet kadar önemli bir etken olduğunu vurgulamıştır. Bugün dahi, halk arasında evrimin temel ilkesinin "türün bireyleri arasında rekabet" olduğu klişesi yaygındır. Bu açıdan Kropotkin'in çalışmaları güncelliğini korumaktadır

Teşekkür

Evrim Prensi: Peter Kropotkin'in Bilim ve Politikadaki Maceraları.

Lee Alan Dugatkin yeni kitabında, yazıları dünyadaki tüm yaşamın evrimine rehberlik eden bilimsel bir karşılıklı yardımlaşma hukukunun ortak konusunu paylaşan dünyanın ilk modern uluslararası ünlülerinden birinin hikayesini anlatıyor.

Editörün Notu: Aşağıdakiler Evrim Prensi'nden alınmıştır: Peter Kropotkin'in Bilim ve Politikadaki Maceraları Lee Alan Dugatkin. Telif Hakkı (c) 2011, Lee Alan Dugatkin.

“… {O} Rusya'dan geliyormuş gibi görünen güzel beyaz Mesih… {kendi deneyimimde karşılaştığım en mükemmel yaşamlardan {biri}."

-Oscar Wilde

Oscar Wilde, etkili övgülere eğilimli bir adam değildi. Kim muhtemelen Wilde'ın tipik hicivli, ustura kenarlı kaleminden parlayan bir övgüyü hak edebilirdi? Bu mükemmel yaşam, Beyaz Mesih, Peter Kropotkin adıyla oldukça dikkat çekici bir Rus bilim adamı, kaşif, tarihçi, politik bilim adamı ve eski prens'e aitti.

Kropotkin dünyanın ilk uluslararası ünlülerinden biriydi. İngiltere'de öncelikle parlak bir bilim adamı olarak biliniyordu, ancak Kropotkin'in kıta Avrupa'sındaki şöhreti daha çok anarşizmin kurucusu ve vokal savunucusu olarak rolüne odaklandı. ABD'de her iki tutkuyu da takip etti. Amerika'da iki konuşma turu sırasında on binlerce kişi "eski Prens Peter" ı takip etti - ve bu da sıklıkla faturalandırıldı.

Kropotkin'in şöhret yolu beklenmedik ve labirentti, hapishanede bir yana, Sibirya'nın çorak topraklarında 50.000 mil yolculuğu nefes aldı ve günün en saygın Batı ülkelerinden bir nedenden ötürü sürgün etme. Rusya'nın anavatanında Peter Çar II.Alexander'ın favori genç sayfası olmaktan, evrim teorisine aşık genç bir adama, hükümlü bir suçluya, hapishaneye ve genel karıştırıcıya gitti ve sonunda Ruslar tarafından dünyanın yarısında kovalandı. Radikalinin gizli polisi - bazıları aydınlanmış diyebilir (ve söylemişti) siyasi görüşler.

Hem hapiste hem de büyük kalabalıkları eğip aydınlatırken koşarken, Kropotkin göz kamaştırıcı bir konu dizisine kitap yazmak için enerji ve konsantrasyon buldu: evrim ve davranış, etik, Asya coğrafyası, anarşizm, sosyalizm ve komünizm, ceza sistemleri, Doğu'da sanayi devrimi, Fransız Devrimi ve Rus edebiyatının durumu. Görünüşte farklı konular olsa da, ortak bir konu - dünyadaki tüm yaşamın evrimine rehberlik eden karşılıklı yardımın bilimsel yasası - bu çalışmaları birbirine bağladı. Bu yasa, Kropotkin'in bugün özgecilik ve işbirliği dediğimiz şeyin - ancak Prensin karşılıklı yardım olarak adlandırdığı şeyin - mikroplarda, hayvanlarda veya insanlarda olsun tüm sosyal yaşamın ardındaki evrimsel güç olduğu inancına dayanıyor. Dünyayı dolaşmak ve Gizli Polisten kaçınmaya çalışmak, Kropotkin'e fikirlerini geliştirmesi için zaman, malzeme ve deneyim kazandırdı.

Peter'ın karşılıklı yardım teorisi ona en olası yerlerde geldi. Kahramanı Alexander von Humboldt'un yirmi yaşındayken ayak izlerini takip etmek için Kropotkin Sibirya'da bir dizi sefere başladı. Bu noktada, zaten Rusya'daki birkaç kişiden biri olan ve evrim geçirmiş bir evrim biyoloğuydu ve Darwin'in ve doğal seleksiyon teorisinin büyük bir hayranıydı. Elli bin mil sonra beş yıl sonra Kropotkin Sibirya'yı bir Darwinci bıraktı. Ama çok farklı bir evrimsel biyologdu: yeni bir tür. Sibirya'da, Kropotkin bulmayı beklediği şeyi bulamamıştı. Kropotkin'in Sibirya'da yolculuğuna başladığı ilk gebelik döneminde hala, evrim teorisi, doğal dünyanın vahşi bir yer olduğunu ileri sürdü: rekabet itici güçtü. Ve böylece, buzlu vahşi doğada Peter doğaya diş ve pençe kırmızıya tanık olmayı umuyordu. Onu aradı. Göç eden kuşların ve memelilerin, balık okullarının ve böcek toplumlarının sürülerini inceledi.

Bulduğu şey, rekabetin neredeyse hiç olmadığıydı. Bunun yerine, hayvan dünyasının her kuytu ve köşesinde karşılıklı yardımla karşılaştı. Bireyler ısınmak için toplandılar, birbirlerini beslediler ve gruplarını tehlikeden korudular, hepsi daha büyük bir kooperatif toplumunda çark gibi görünüyordu. “Gözlerimin önünden geçen tüm hayvan yaşam sahnelerinde,” diye yazdı Kropotkin, “Hayatın sürdürülmesi için en büyük önem taşıyan bir özellik olduğundan şüphelenmemi sağlayacak ölçüde karşılıklı yardım ve karşılıklı destek gördüm. her türün korunması ve daha ileri evrimi. "

Teşekkür

“Her insan için değişim ve denge arasında optimum bir oran vardır. Çok az değişim? Sıkılırsınız. Çok az denge? Panikler ve adaptasyon becerinizi yitirirsiniz.”