Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Plüton neden gezegen değil?

Güneş etrafında dolaşan gök cisimlerine gezegen denmez mi?

449 görüntülenme
Teşekkür (2)
Hatırla
Takip (1)

Astronomi ilerledikçe plutodan daha büyük gök cisimleri bulunmaya başladı ve akıllara bir soru getirdi. Pluton gezegen ise bunları da gezegen yapmalıyız ya da plutonu gezegenlikten çıkarmalıyız. İlk seçeneği yapsalardı çok daha fazla gezegen olacaktı ve bunlar uydulardan bile küçük hatta Ay plutondan daha büyük bu da bazı sorunlar oluşturabileceği için bir aşağı katagoriye düşürüldü cüce gezegen oldu.

Gezegen ve cüce gezegen tanımındaki tek farklı nokta gezegenlerin mahallelerini temizlemiş yani yörüngesi üzerindeki diğer gök cisimleri temizlemiş ve egemen olmuş olması gerekmektedir ama cüce gezenlerde bu şart aranmaz. İkisi de güneşin yörüngesinde yuvarlaktır ve katı cisim kuvvetlerini yenmesini sağlayacak ağırlığa sahiptir.

Gezegenler, cüce gezegenler ve uydular haricindeki tüm gök cisimleri "Small Solar System Bodies" olarak tanımlanır.

807 görüntülenme
Teşekkür (8)

1. Gezegen neye denir

Merhabalar.

Şunu da eklemek isterim. Plüton'un varlığı bir karmaşıklığa neden olmuştur. Çünkü güneş sistemimizi küçük karasal gezegenler içeride ve büyük gaz gezegenler -Jüpiter'imsi gezegenler- dışarıda olmak üzere ayırmıştık. Fakat Plüton bu ayrıma çok ters düşmektedir. Ayrıca bahsedildiği gibi yeni -sözde- gezegenlerin keşfi yeni bir sınıflandırma ihtiyacı doğurdu. Böylece cüce gezegenler kavramı doğmuş oldu. Bazı astronomlar tarafından bu fikirler hala tartışılmaktadır. Aslına bakarsanız bir yıldız ile gezegen arasındaki farkı da tam olarak belirleyebilmiş değiliz. Bu sınıflandırmalar insanların ortak özelliklere göre sınıflandırma yapmayı sevmesinden kaynaklanmaktadır ve sadece varsayımlardan oluşur. Her kütlenin kendine has özellikleri vardır.

İyi günler geçirmeniz dileğiyle.

279 görüntülenme
Teşekkür (2)

“Kanıtın yokluğunda ileri sürülen fikirlere ne denir, biliyor musunuz? Önyargı.”
Michael Crichton