Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Orphan (öksüz) genler nasıl oluşabilirler? Onlar hakkında neler biliyoruz?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Dar bir taksona özgü (genelde yakın geçmişte evrimleşmiş) genler demek öksüz genler. Bazı genler çok geniş canlı gruplarında bulunuyor, bazıları daha spesifik türlerde bulunuyor sadece. Bu ikinci gruba tuhaf bir şekilde "öksüz genler" diyorlar. Halbuki buna sebep olabilecek bir dolu evrim mekanizması var (yatay gen transferi ve de novo gen evrimi gibi)

"Orphan genler, (özellikle mikrobiyal literatürde ORFans olarak da adlandırılır), diğer soylarda saptanabilir homologları olmayan genlerdir. Öksüzler, belirli bir taksonomik seviyeye özgü (ör. Bitkiye özgü) taksonomik olarak kısıtlanmış genlerin (TRG'ler) bir alt kümesidir. Öksüz olmayan TRG'lerin aksine yetimler genellikle çok dar bir taksona, genellikle bir türe özgüdür.

Klasik evrim modeli, ortak iniş fikri ile genlerin çoğaltılması, yeniden düzenlenmesi ve mutasyonuna dayanır. Öksüz genler, spesifik türlerinin veya kladlarının dışında, paylaşılan çoğaltma ve yeniden düzenleme öyküsü bulunmadığı için kökene özgü olmaları bakımından farklılık gösterir. Öksüz genler, yatay gen transferi, çoğaltma ve hızlı ıraksama ve kodlamayan diziden de novo ortaya çıkması gibi çeşitli mekanizmalar yoluyla ortaya çıkabilir.Bu süreçler böcekler, primatlar ve bitkilerde farklı oranlarda etki edebilir. Nispeten yeni kökenlerine rağmen öksüz genler fonksiyonel olarak önemli proteinleri kodlayabilir."

Puan Ver

• Yazar Yok. Orphan Genler Tam Olarak Nedir? Görevleri Nelerdir? Evrimsel Olarak Ne Ifade Eder?. (17 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 17 Mayıs 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  • Yazar Yok. Orphan Gene-Wikipedia. (17 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 17 Mayıs 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  • Yazar Yok. Evrimde &Quot;De Novo&Quot; Gen Oluşumu: Evrim, Genleri Sıfırdan Nasıl Oluşturur?. (17 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 17 Mayıs 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  • Yazar Yok. Yatay Gen Transferi: Antibakteriyel Genler, Evrim Ağacı Üzerinde, Türden Türe Sıçrıyor!. (17 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 17 Mayıs 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

“Uydurma gerçekler bilim için fazlasıyla zararlıdır; çünkü uzun süre varlıklarını korurlar. Az kanıtla desteklenen uydurma görüşlerse pek zararlı değildir, çünkü onları çürütmekten herkes keyif duyar.”