Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Orphan (öksüz) genler nasıl oluşabilirler? Onlar hakkında neler biliyoruz?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Dar bir taksona özgü (genelde yakın geçmişte evrimleşmiş) genler demek öksüz genler. Bazı genler çok geniş canlı gruplarında bulunuyor, bazıları daha spesifik türlerde bulunuyor sadece. Bu ikinci gruba tuhaf bir şekilde "öksüz genler" diyorlar. Halbuki buna sebep olabilecek bir dolu evrim mekanizması var (yatay gen transferi ve de novo gen evrimi gibi)

"Orphan genler, (özellikle mikrobiyal literatürde ORFans olarak da adlandırılır), diğer soylarda saptanabilir homologları olmayan genlerdir. Öksüzler, belirli bir taksonomik seviyeye özgü (ör. Bitkiye özgü) taksonomik olarak kısıtlanmış genlerin (TRG'ler) bir alt kümesidir. Öksüz olmayan TRG'lerin aksine yetimler genellikle çok dar bir taksona, genellikle bir türe özgüdür.

Klasik evrim modeli, ortak iniş fikri ile genlerin çoğaltılması, yeniden düzenlenmesi ve mutasyonuna dayanır. Öksüz genler, spesifik türlerinin veya kladlarının dışında, paylaşılan çoğaltma ve yeniden düzenleme öyküsü bulunmadığı için kökene özgü olmaları bakımından farklılık gösterir. Öksüz genler, yatay gen transferi, çoğaltma ve hızlı ıraksama ve kodlamayan diziden de novo ortaya çıkması gibi çeşitli mekanizmalar yoluyla ortaya çıkabilir.Bu süreçler böcekler, primatlar ve bitkilerde farklı oranlarda etki edebilir. Nispeten yeni kökenlerine rağmen öksüz genler fonksiyonel olarak önemli proteinleri kodlayabilir."

“Demokrasinin ölümü muhtemelen bir çalılıktan suikast ile olmayacaktır. Vurdumduymazlık, umursamazlık ve değerbilmezlik yoluyla, yavaş bir tükeniş olacaktır.”
Robert Hutchins