Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön
Soru Kimya

Neden donmanın geri dönüşü var da yanmanın yok?

• Soruyu Takip Et
Cevap
Umut Karip
Umut Karip Öğrenci - Okur

Bu sorunun cevabını düşünürken donma olayının ve yanma tepkimesinin birbirlerinin zıddı olduğunu düşünmemeliyiz. Bu tür bir bakış açısı yanlıştır.

Öncelikle donma olayını ele alalım: bir maddenin donması için dışarıya ısı vermesi gerekir, mesela su 0 santigrat derece donar ve bu donma sıcaklığına donma noktası deriz. Ve en önemlisi donmanın belirli bir tepkime formülü yoktur çünkü madde sadece ısı verir ve taneciklerinin birbiriyle olan uzaklıkları değişir, bu sayede maddeler kimyasal yapıları bozulmadan sadece hal değişimi geçirirler.

Bu Reklamı Kapat

Fakat yanma tepkimelerinde olay biraz daha değişik. Özetle bu olayda maddenin sadece taneciklerinin uzaklıkları arasında bir değişim gözlenmez, yanma tepkimesi tamamen kimyasal bir olay olduğu için maddenin kimyasal özellikleri değişir.

Ayrıca burada bilmemiz gereken bir şey daha var: bazı kimyasal olaylar tersinir (çift yönlü) iken bazıları tersinmezdir (tek yönlü). Bunun anlamı şu: mesela suyu buzluğa koyarsak su donacaktır ardından buzluktan çıkardığımızda da tekrar eriyip sıvılaşacaktır. Bu durumda bu hal değişimi olayı tersinirdir. Fakat bir yanma tepkimesinin sonucunda ısı ve karbondioksit ortaya çıkar ve bu ürünlerin tekrar yanan maddeye dönüştüğü hiçbir zaman gözlenmemiştir.

Kısacası, hal değişimleri tersinir bir kimyasal olaydır ve donma olayının geri dönüşümü vardır fakat yanma tersinmezdir ve geri dönüşümü yoktur. Donmada kimyasal özellik korunurken tanecikler arası uzaklık değişir fakat yanma tepkimesinde kimyasal özellik tamamen değişir.[1]

1. avys.omu.edu.tr. Kimyasal Denge. Alındığı Yer: avys.omu.edu.tr | Arşiv Bağlantısı
Cevap
Barbar_Barbar Nereye Kadar?
Barbar_Barbar Nereye Kadar? Bilim meraklısı

Fiziksel ve kimyasal olayların ayrımı tam da bu nedenle yapılır: Donmada olan tek şey moleküllerin koşuyorken yerlerinde durmaya başlamalarıdır, yanmada ise moleküller oksijen atomuyla bağ kurarlar[1] ve yeni bağlar kurulurken eski bağlar da yıkılır böylece artık ortamda aynı moleküller dolaşmaz. Peki neden tersinmezdir? Aslında mutlak anlamda tersinmez değildir: Solunum bir yanma olayı iken fotosentez onun tam tersidir ancak tersinebilmesi için dışarıdan enerjiye ve doğru atomların birbirine takılmaları için de enzimlere -hatta elektron transfer sistemine de- ihtiyacı vardır. Yani sıcaklık düştü diye tersinmez, tam tersine eski hale getirmek için yanma sırasında bağlardan çıkan enerjiyi ve artı entropi için giden enerjiyi vermek zorundasınızdır ve bu enerjiyi verirken de doğru atomları doğru yerden çıkarıp takmak zorundasınız bir çeşit işçilik gibi, bunu da kroloplast yapabiliyor ancak. Donmada ise molekül içi bağlar kopmadığından ısıtıldığında herşey eski haline gelir.

1. Wikipedia. Bir Wikimedia Projesinin Anasayfası (Vikipedi, Vikisözlük Vb. Diğer Projeler Için Ortak Isim). (5 Aralık 2002). Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı