Puan Ver
Puan Ver

Neden canlılar olarak (surungenler omurgalılar vb. ) eşler halinde evrimleştik? Bunun evrimsel avantajı nedir?

Neden disi tek basına kendı hamile kalamıyor (yada canlı meydana getirecek yumurta uretemiyor) ve erkeklerin dollemesi gerekiyor?

Ökaryotlarda eşeyli üremenin ilk fosil kayıtı 1-1.2 milyar yıl önceye aittir.[1] Mayoz bölünmeyle üreme (eşeyli üreme) evrimleşmiştir çünkü, sürekli değişen çevre koşullarına; mitoz bölünmeyle üremede oluşan ata bireyin kopyası gibi olan bireylerin hayatta kalma ve üremedeki başarı olasılığının düşüklüğüne karşı, iki farklı canlıdan gelen (anne ve baba) genlerin farklı kombinasyonlardaki birleşimlerinden oluşan hücrelerin mayoz bölünmesiyle ortaya çıkan hücrelerin rastgele bir bireyle, rastgele bir şekilde birleşerek döllenmesiyle oluşan bireylerin hayatta kalma ve üreme olasılığı daha yüksektir. Büyük çeşitliğe sahip olunduğu zaman, “doğal seçilim” ile fenotipleri hayata kalıp üreyebilecek kadar çevreye uyum sağlayamayanlar elenir, çevreye en iyi uyum sağlayanlar genlerinin bir kısmını sonraki nesillere aktarmaya devam eder. [2]

Eşeyli üreyen canlılarda hayatta kalmak için çevreye uyum sağlamanın yanında “cinsel seçilim”, yani popülasyondaki çiftleşilebilmek en uygun canlının cinsiyet arası mücadele (genellikle erkekler) ile seçilmesi ve diğer cinsiyetin (genllikle dişiler) mücadelede üstün geleni seçmesi ile çiftler arası birliktelik sağlanmasıyla yeni yavrular üretilir.[2][3]

Eşeyli üreyen ökaryotlardan köken alan çok hücreli canlılar olan hayvanlar ilk olarak denizlerde ortaya çıktılar, eşeyli üreyen ilk hayvanlarda tam bir özelleşmiş üreme organı bulunmuyordu. 565 yıl önce yaşayan omurgasız hayvan türü olan Funisia dorothea türünde ilk defa spermleri ve yumurtaları barındıran organlar gelişmiştir. Daha sonra denizde erkeğin sperminin sürüklenme problemini önleyen uzanlılar şeklinde gelişen erkek cinsel organları ilk defa, 410-400 milyon yıl önce yaşayan bir balık olan Materpiscis cinsinde oluşmuştur. Karalara adapte olan canlılarda cinsel organlar üzerindeki seçilim baskısının değişmesi ile cinsel organlar çeşitlenmiştir. Cinsel seçilimin etkisi ile cinsel organlardaki çeşitlilik artmıştır.[2]

340 milyon yıl önce ortaya çıkmaya başlayan, sürüngenlerin, kuşların ve memelilerin içerisinde bulunduğu tüm Amniyotlar her iki cinsiyette de iyi gelişmiş de bir cinsel organa sahiptir. Yani evrimsel kökenlerinden dolayı iki cinsiyetin birbirleriyle çiftleşmesiyle ürerler.[4]

Komodo ejderi gibi bazı türler, toplamda 70 omurgalı türünün dişileri çiftleşmeden yavru üretebilirler. Dişi Komodo ejderleri erkeklerin olmadığı bir adaya yüzdüklerinde mayoz bölünme ile ürettikleri yumurtalarından partenogenez ile yavru bireyler oluşturur, bu yavru bireylerin tamamı erkektir ve erkekler anneleriyle çiftleşerek genetik çeşitliliği az olsa da yeni bir nesil oluştururlar.[5]

“Ne zaman bir kitap okusanız, bir yerlerde bir kapı açılır ve içeri daha fazla ışık dolar.”
Vera Nazarian