Sorulara Dön
Soru Kimya
Kaan K
Kaan K Üye

Neden bazı bileşikleri kimya bilimi ile üretemiyoruz?

Mesela neden fosil yakıtları sadece kaynak olarak çıkartabiliyoruz, neden üretmiyoruz?Üretmesi bizi zarara uğratacak kadar fazla enerji mi gerektiriyor veya dünya şartlarında mümkün değil mi, değilse neden? (örnek sadece fosil yakıtlarla sınırlı kalmasın aklıma su anda sadece o geldiği için direkt yazdım)
Göktuğ Çağlar
Göktuğ Çağlar Kimyagerim, Felsefe ve Bilim Yakın Dostlarımdır

Merhaba

Fosil yakıtların hepsini kimya bilimi ile üretebiliriz, ancak bu üretim zordur, maliyetlidir ve verimsizdir. Metan(CH4) gazını ele alalım, metan gazı doğada çok uzun biyolojik, jeolojik ve kimyasal süreçler sonucunda, kendiliğinden oluşur ve yer altında hapsolur. Biz de onu çıkartır ve doğal gaz olarak kullanırız. Fakat metanı kendimiz üretmeye kalktığımızda,doğanın süreçlerinin etkisini yapabilmek için, enerji harcamamız gereklidir, bunu günümüzde güneş enerjisi ile hallediyorlar.

Bu Reklamı Kapat

Ancak yine de doğada milyonlarca metreküp metan gazı hâli hazırda yer altında dururken,bunu yapay olarak üretmemiz o kadar verimsiz olur ki, yani ne kadar büyük tesis kurarsak kuralım, bir doğalgaz kuyusundaki miktarda metanı asla üretemeyiz.

Tabi bu üretimi fosil yakıtlarla sınırlı tutmayalım.Mesela Plütonyum elementi doğada o kadar az miktarda bulunur ki, kullandığınız Plütonyumun neredeyse hepsini yapay olarak üretiriz ya da asitleri ele alırsak, sülfürik asit (h2so4) doğada oluşmasına rağmen, kaynak şeklinde ve konstantre olarak ulaşamadığımız için, sülfürü(S) yakıp çıkan SO2 gazını oksitleriz ve bunu suda çözerek derişik sülfürik asit üretiriz.Buna bir çok örnek verilebilir ancak fosil yakıtlar çerçevesinde bakarsak, sondaj ile kuyu açıp kullanmak,yapay olarak üretmekten çok daha verimlidir.

Bu Reklamı Kapat

Tabi kimya her şeyi üretebiliyor mu ? Henüz üretemiyor, mesela doğada öyle hormonlar ve proteinler var ki bunları üretmek için canlı organizmalara ihtiyaç duyuluyor, ayrıca henüz daha keşfedilmemiş bir sürü bileşik olduğu da aşikar.Ve bazı bileşikler o kadar kararsızlar ki üretiminden hemen sonra bozunuyorlar.

Her bilim dalında olduğu gibi, doğa kanunları,bilgi birikimimiz ve teknolojik ilerlememiz bir çok şeyi sınırlandırıyor, zaten bilim dalları bu sınırları aşmak için varlar ve bu sınırlar da hep var olacak gibi görünüyor.

Metan(CH4) üretimi