Neden angelman ve prader-willi hastalıklarının hangisine yakalanacağımız ebeveyne göre değişir?

15. Kromozomda babadan ve ya anneden gelmesine bağlı olarak aynı lokusta yaşanan bozukluk neden farklı hastalıklara yol açar? (babadan kaynaklanırsa prader-willi anneden kaynaklanırsa angelman). Bu olayın genetik açıklaması nedir?

Sanırım sorunuzun cevabı genetic imprinting ile alakalı. Bunu 'Genomik İmprinting, Uniparental Dizomi, Mikrodelesyon Sendromları' adlı makaleden aldığım '...İmprinting, genetik materyalin anneden veya babadan kalıtılmış olmasına bağlı olarak, farklı ekspresyonudur. Genomik imprinting epigenetik bir fenomendir...' ve '...Bir allel ekspresse olurken diğeri inaktif kalır. Maternal ve paternal genomların bazı bölgeleri işlevsel olarak eşit değillerdir. Böyle bölgelerdeki gen lokusları, parental kökenlerine göre aktivite farklılıkları gösterebilirler. Bu nedenle bazı genler için anne ve babaya ait genomlar embriyonun gelişmesine farklı şekillerde katkıda bulunurlar....' cümleleriyle açıklayabilirim sanırım.

Bahsettiğiniz hastalıklara neden olan genlerin lokasyonu aynı, ama bu aynı gen olduklarını göstermiyor. Bir lokasyonda birden çok gen bulunabilir. Burada da anladığım kadarıyla angelman hastalığında anneden gelen allele deletisyona uğramışken babadan gelen allele imprintinge maruz kalmış ve express edilmiyor; prader-willi sendromundaysa tam tersi bir durum söz konusu.

Ben bu iki hastalığa çok hakim değilim ama sizin sorunuzu görünce merak edip biraz baktım, umarım biraz açıklayabilmişimdir