Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Moleküler biyoloji alanında hangi testler yapılıyor?

Teşekkür (2)
Hatırla
Takip

Moleküler biyolojik testler, tıbbın hiçbir alanında olmadığı gibi bulaşıcı hastalık teşhisi repertuarında temel dayanak noktası haline gelmiştir. Doğrudan patojen tespiti öncelikle iki ana yönteme dayanır: polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ve immünokromatografi - genellikle test şeritleri veya test kartları olarak sağlanır. Patojen tespitinin yanı sıra PCR yöntemi, direnç belirleyicilerini ve / veya virülans faktörlerini aynı anda analiz edebilme avantajına sahiptir. Çoklu ilaca dirençli (nozokomiyal) patojenler çağında, etkilenen hastaları mümkün olan en kısa sürede etkili bir şekilde izole etmek için gösterilen aciliyet göz önüne alındığında, hızlı ve güvenilir moleküler biyolojik farklılaşma giderek daha önemli hale gelmektedir.

PCR TEST YÖNTEMİ:

Bu test yöntemi GD Hayvan Sağlığı laboratuvarında giderek daha fazla kullanılmaktadır. Prensip, bir bakteri, virüs veya parazitten kaynaklanan spesifik bir DNA veya RNA fragmanının amplifikasyonuna dayanır. Bu DNA veya RNA parçası, tanımlanacak patojenin karakteristiğidir ve patojeni saptamak ve onu diğer bakterilerden, virüslerden, parazitlerden ve mevcut konakçı DNA ve RNA'dan ayırmak için kullanılabilir. Teşhis testlerine ek olarak, GD Hayvan Sağlığı ayrıca dizi analizleri, parmak izi ve genotipleme gibi diğer gelişmiş moleküler-biyolojik teknikler de sunmaktadır.

İmmünokromatografi:

İmmünokromatografik kart testler düşük maliyetli, uzun raf ömürlü, yüksek duyarlılık ve seçiciliğe sahip, düşük dedeksiyon limiti taşıyan, hızlı sonuç verebilen ve tüm dünyada yaygın olarak kullanılan testlerdir. Sıklıkla gebelik testi amaçlı kullanılmakla birlikte gıda güvenliği, uyuşturucu tarama testleri, mikrobiyolojik tanı testleri gibi oldukça geniş alanlarda da kullanımı söz konusudur. Testte kullanılan nanopartiküller sayesinde analiz sonucu gözle görülebildiğinden çoğu zaman ek bir cihaza gerek duyulmamaktadır. Bu testler sıklıkla kalitatif bir yöntem olarak kullanılır. Ancak aynı teste farklı dedeksiyon limitlerine sahip birden fazla test bölgesi eklenerek yarı kantitatif testler olarak da kullanılmaktadırlar. Bu testlerde esas olarak yüksek seçiciliğe sahip antijen-antikor reaksiyonu kullanıldığından, doğruluk oranları genel olarak %98’in üzerinde olmaktadır. Sandviç ve yarışmalı model olmak üzere 2 farklı tipi bulunur. Bu derlemeyle, “gebelik testi nasıl çalışır?” veya “yeni bir kart test nasıl üretilir?” gibi sorulara cevap bulunmasının yanı sıra, yeni bir immünokromatografik kart test üretmek isteyenler için yol gösterici olmak amaçlanmıştır.

Teşekkür (4)

“Uydurma gerçekler bilim için fazlasıyla zararlıdır; çünkü uzun süre varlıklarını korurlar. Az kanıtla desteklenen uydurma görüşlerse pek zararlı değildir, çünkü onları çürütmekten herkes keyif duyar.”