Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Merkür bir uydudan daha küçükse neden onu gezegenlikten atmamışlar?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Gezegen olmanın şartı sadece büyüklük/küçüklük değil, bir gök cisminin gezegen olabilmesi için:

1) Güneş'in etrafında dönmesi gerekiyor.

2) En azından kabaca küresel olabilecek kadar iri olması gerekiyor.

3) Bir gökcisminin gezegen olabilmesi için aynı zamanda kütleçekim kuvveti sayesinde "bulunduğu yörüngeyi temizlemiş olması" gerekiyor. Yani kendi yörüngesini işgal eden hiçbir gök cismi bulunmamalı.

Merkür bu kuralları sağlıyor.

Ve ayrıca bir gezegenden daha büyük olan uydular da var, onlar da bu kuralları sağlamadığı için gezegen değiller.

Gezegenden daha büyük olan uydular.

Tabii şöyle bir durum da var:

Harvard Üniversitesi'nin Gezegen ve Yaşam Girişimi yöneticisi astronom Dimitar Sasselov, "gezegen" sözcüğünün bilimsel bir tanıma ihtiyaç duymadığını ileri sürüyor. Çünkü ona göre, henüz bir cismi "gezegen" olarak tanımlayabilmek için yeterli bilimsel bilgiye sahip değiliz. Sebebi ise şu:

"Güneş'ten başka yıldızlar etrafında dönen binlerce gezegen keşfettik. Bunların nasıl oluştuklarını anlayana kadar ve gerçekten neye benzediklerini öğrenene kadar, yapacağımız her tanım zamansız olacaktır. Plüton, bilimsel bir mantığa göre bir gezegen olabilir de, olmayabilir de... Şimdilik, bir varsayılan ayar olarak Plüton'u gezegen olarak görmeliyiz."

Görüldüğü üzere neye gezegen dediğimiz bile aslında net olmayan bir durum. Bu da aslında göz önünde bulunmalı.

• Ç. M. Bakırcı. Plüton Nedir? Neden Artık Bir Gezegen Değil? Tekrar Gezegen Olacak Mı?. (17 Eylül 2021). Alındığı Tarih: 17 Eylül 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı