Sorulara Dön

Medeniyet neden binlerce yıldır yerinde saymıştır da ancak son senelerde hızlı bir biçimde ilerlemeye başlamıştır ?

Rüzgar değirmenleri 3 bin senedir kullanılıyor, gemiler ise ondan daha da uzun süredir varlar. Peki bunca süredir gelişmeler yavaşken neden son 200-300 sene içerisinde böyle bir gelişme sıçraması yaşandı?
Merve Arıcıbaşı PhD Veterinary Sciences

Sanayi devrimiyle birlikte tarım devrimi de farklılaştı. "Yerinde duran" dediğiniz 3000 yîl içerisinde ne kadar çok bitki ve hayvan ıslahı yapılmış olduğunu gözden kaçırmamak gerek. Aklınıza gelen yediğimiz her türlü tohumlu bitki (buğday, mısır, ayçiçeği, nohut, bezelye, pirinç...), kök bitkisi (pancar, patates, kereviz, havuç...), meyve (narenciye, karpuz...) doğadaki yabani halleriyle yenilebilir değiller. Binlerce yıl sürdü bunların yetiştirilip insan tüketimine uygun hale getirilmesi. Sonra kauçuk, pamuk gibi giysi yapılanlar gelişti ve üretilmeye (plantajlar ve köleliğin yaygınlaşması) başlandı. Ilk sanayi devrimi de buharlı tren ve İngiltere'de tekstil makinalarının kullanılmaya başlaması ile doğuyor zaten.

Hayvanların evcilleştirilmesi (tavuk, domuz, inek..) ve tüm Dünya nüfusuna yetecek besin sağlanması o göreceli yavaş bulduğunuz dönem sayesinde.

Bu Reklamı Kapat

Madenlerin çıkarılması ve işlenmesini de eklersek sanayi ve teknolojinin gelişebilmesinin o geçmişteki dönemde sağlanan altyapıya bağlı olduğunu söyleyebiliriz. Tabi bu arada bir çok sosyal, kültürel ve fikirsel devrimlerin de yaşanması gerekti.

Linkteki Evrim Ağacı makalesinde bir mısır bitkisinin 8000 yıl gibi bir sürede günümüzde kullanılan mısıra ulaşma yolculuğu örnek verilmiş.

1. I. Şardağ. Organik Tarım, Modern Genetik Ve Gıdanın Geleceği. (18 Şubat 2022). Alındığı Tarih: 18 Şubat 2022. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

Tarihi başa sarsak aynı şeyler tekrar eder miydi sorusu sorulur kimi zaman.

Bence gelişmeler önemli sıçrama noktalarına dayanıyor. Mesela Einstein görelilik teorisini geliştirmese belki yüzlerce yıl bunu kimse yapamayabilirdi. Veya belki de bin yıl.

Bu Reklamı Kapat

Bu da demektir ki gelişmeler de evrendeki kelebek etkisi denen kaotik hesaplanamaz ve öngörülemez detaylara bağlı.

Bu yüzden tek düze bir tahmin yerine evrenin genel yapısına uygun sıçramaların ve bazen küçük detayların belirleyici yön verdiği bir süreç olarak tarihi ele almak ve bu perspektiften bakmak doğru olacaktır. Ki tarihe bakınca sizin de sorunuzdaki gibi yeknesak bir gelişim dağılımı olmadığını görüyoruz.

Bu Reklamı Kapat

Bir grafik gibi şemalaştırsak eğer gelişmelerin grafiğinde çok durağan dönemler, yataylaşan grafik eğrileri görebileceğimiz gibi önemli gelişimsel devrimsel kırılma noktaları veya sıçrama noktaları da ve görece kısa sürelerde ani grafik eğrisi yön değiştirmeleri ve yükselişleri görürdük diye tahmin ediyorum.

Eğer bu böyleyse ise ki ben böyle olduğunu düşünüyorum evrendeki genel işleyiş insan tarihindeki gelişimsel süreci de etkiliyor. Eee ne de olsa özünde zihinlerimize dayanan tüm gelişimsel ataklar veya gelişimler de zihnimiz gibi bu evren içinde var oldu ve evrenin genel işleyiş ve düzenine uyan bir tablo çiziyor. Bence bu da zaten evrenle çok uyumlu bir tablo [1]