Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kuantum yasalarını bulan bir insan,yine bu yasalarla kendi aklının saf bilgisine ulaşabilir mi?

Başka bir ifade ile kuantum yasaları ile aklın yasaları özdeş midir?.

Hatırla (1)
Takip (1)

Teorik olarak evet ama pratik olarak soruya "evet" yanıtını verebilmek için elimizdeki formülasyonlarin ve hesaplama araçlarının daha da gelişmesi gerekiyor.

Elbette "aklin yasaları" ile kuantum fiziğinin bize verdiği yasalar özdeş değil, ama bu akıl dediğimiz şeyin gösterdiği fonksiyonların kuantum fiziği ile açıklanamayacağı anlamına gelmez. Sonuçta akıl dediğimiz şey de bu evrende var olan maddi bir şey olduğuna göre, maddeye dair elimizdeki en gelişmiş "fizik" olan kuantum fiziğinin aklın fonksiyonlarını açıklayabilecek olmasını düşünmek makuldür.

Teşekkür (1)

Şu ana kadar, tek bir disipline ait bilginin herşeyi açıklayamacağını anlayacak kadar ilerledik bilimsel anlamda. Zaten o yüzden herşeyin teorisini arıyoruz. Makro ve mikro ya ait yasaları birleştirip evreni bütün olarak anlama çabamız bulunmakta. Kaldı ki sadece kuantum fiziği ıle açıklayalım.

Diğer yandan akla ait yasalar bütünü söz konusu değil. Hatta kendisi için düzenli yasaların oldugu söylenecek bir şey bile kabul edilemez akıl. Genel hatlarıyla anlamaya çalışmak, bilmediklerimizin hükümranlığını değiştirmiyor şimdilik.

Disiplinlerarası bakış açısı, bir disipline ait konuyu bile farklı disiplinlerle birlikte ele almanin gerekliliği 'ni ortaya koymakta. Holistik bakış yaygınlaşmakta, ancak evreni bir bütün olarak anlamak, beyin zihin bilinç gibi kavramları öngörülebilir biçimde çözmek şimdilik mümkün görünmüyor.

Eğer kişi aklının saf bilgisine ulaşmak gibi bir ideale sahip ise, bunu büyük ihtimalle bilişsel terapilerle, bilinç gelişimiyle yapmaya çalışabilirmiş gibi görünüyor. Bilimi üreten beynin, kendini ürettiği bilimle kendini anlaması biraz paradoksal bile gelebilir. Bilincin hatta canlılığın ne olduğu tanımlanmamış iken, olasılıklar okyanusu kuantum yasaları ile biyolojik sayısız faktörün birlikteliği ile çalışan karar verme mekanizmaları, bilişsel süreçleri açıklama çabası bir metodoloji hatası olacaktır. Beynin çalışması nöronal aktivitenin kuantum düzeyde olduğunu biliyoruz. Ancak bu aktivitelere neden olan o kadar çok biyolojik faktör var ki, bu yapıyı sadece kuantum yasaları açıklayamaz.

Teşekkür (1)

“Mantığın sesi kısıktır; ancak çok ısrarlıdır.”
Sigmund Freud