Sorulara Dön
Kuantum dolanıklıklığa göre iki benzer parçacıktan birini karadeliğe gönderip diğerinin de hareketlerinden karadelikte neler olduğunu bilebilir miyiz?
Demek istediğim kuantum dolanıklıkta benzer parçacıklardan birini alıp bir şey yaparsak aynı anda diğer parcacıkta da bu gerçekleşir. Peki bu durumu karadeliğin içindeki olayları öğrenmek için kullanabilir miyiz ?
Barış Barış
Barış Barış bilim meraklısı

Burada bir başka problem de dolanıklığın doğasının gereği çok kolay bozulabildiği. Dolanık parçacıklardan birinin etrafındaki tek bir parçacığın bulunması ve bu parçacıkla etkileşime girmesi bile dolanıklığı hemen bozuyor. Bilim insanları karadeliğin etrafındaki yığılma diski sebebi ile teorik olarak dolanık parçacığı karadeliğe sokmaya çalışsak bile başarılı olmamızın çok zor olduğunu düşünmekteler.

Bir başka durum da dolanıklığın ışıktan hızlı gitmesi ile ilgili. Burada iki yanılgı var.

Birincisi şu ki dolanık iki parçacık oluşsa bile bunlar birbirlerinden yine ancak ışık hızında uzaklaşabilirler. Dolayısı ile Göreliliği bu bağlamda ihmal eden bir durum yokBir diğeri de burada olan doğrudan bir enformasyon aktarımı değil. Bir durum değişikliği olduğu için (ki biz bu durum/faz değişimini bilgi olarak kodlayabiliriz buna engel yok) yine aslında görelilik ile çelişmemiş oluyor
Abdulkadir K
Abdulkadir K Tanrı zar atmaz diyen bir genç

Kuantum dolanıklığı ve kuantum fiziğinin doğası bazı çelişkiler içermektedir. Özellikle de genel görelilik teorisiyle olan çelişkilerinin ortaya konulduğu EPR paradoksu tam da dolanıklık ile ilgilidir.

Aynı anda birbirini yalanlayan iki görüşü destekleyemezsiniz. (ışığın ikililiği birbirini yalanlamaz sadece bir olaya iki açıdan bakılmasının verdiği sonuçlardır) Ancak kuantum dolanıklık, görelilik teorisinin hiç bir şey ışık hızından hızlı hareket edemez ilkesine bilgiyi ışıktan hızlı ileterek ters düşmektedir. (bu durumu bir çift eldiven ile açıklamak bana çok saçma geliyor çünkü sol eldivenin parçalanıp sağ teki gibi dikilmesi sağ tekini etkilemez) [lütfen göndermeyi anlamak için kaynaklara gözat] )Bu sebeple birbiriyle zaten çelişkili olan iki teoriyi aynı düşünce deneyinde kullanırsak sanırım evet, kara deliğin içinden bilgi alınabilir. Ama çelişkili iki teori sonuçta. Ben olsam bu sonuca güvenmezdim.

1. Yazar Yok. Oggito. (15 June 2019). Alındığı Tarih: 15 June 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. Yazar Yok. Evrim Ağacı. (15 June 2019). Alındığı Tarih: 15 June 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  3. Yazar Yok. Evrim Ağacı. (15 June 2019). Alındığı Tarih: 15 June 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Soner Albayrak
Soner Albayrak Fizik Doktora Öğrencisi

Sorduğun sorunun net bir cevabı yok, çünkü kara delikleri tam anlayabilmemiz için gereken teori henüz geliştirilmedi. Daha doğru bir ifadeyle, Einstein'ın genel göreliliğini kuantum fiziği ile birleştirecek olan quantum theory of gravity henüz bilinmiyor.

Fakat bugün anladığımız şekliyle sorduğun soruya fizikçiler muhtemelen hayır diyeceklerdir. Bunun sebebi de şu anki teorilerimize göre kara delikler hakkında dışarıdan elde edebileceğimiz bilgilerin kara deliğin sadece kütlesi, elektrik yükü, ve açısal momentumu olması. Bu beklentimize no hair theorem deniyor!

1. Yazar Yok. Wikipedia. (04 July 2019). Alındığı Tarih: 04 July 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Özgür Aras
Özgür Aras Fizikçi, Yazılımcı ve Felsefeci

Sorunuz çok güzel. Bilimadamlarının bununla ilgili bir fikri var. Ekte bulabilirsiniz.

Fakat şu an için bunun çok mümkünatı yok görünüyor. Karadeliğe giren herhangi birşey kendisine ait tüm bilgiyi de karadelik yüzeyinde bırakır. Bu bilgi miktarı 1 planck kare'lik alana 1 bit şeklindedir.

Karadeliğe giren bir foton ise kendi çiftini oluşturarak deliğe düşer. Bu durumda karadelikten ayrılan çiftlerden biri hawking radyasyonuna sebep olur ve biz bunu gözlemleyebiliriz. Fakat böyle de olsa fotonların dolanıklık durumları bilgi içerdiğinden ve evrenimiz bilgiyi koruduğundan onun dışarıya çıkmasına izin vermez.

Bu Reklamı Kapat

Yani bildiğimiz kadarı ile dolanık durumdaki bir fotondan karadelik içinde bilgi elde edemezsiniz.

Fakat ekteki yazıyı okursanız bilim insanlarının bu konuda umutlu olduğunu söyleyebiliriz.

1. Yazar Yok. Cosmos Magazine. (06 August 2019). Alındığı Tarih: 06 August 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Hattori Hanzo
Hattori Hanzo belirsiz

bu soylediginiz sorunun kismen cevabi suskind ve hawkingin uzerinde birlestikleri konu olan holographic principle hani hologragik prensiptir. karadeligin tam olay ufkunun cizgisinde sanal parcaciklar olusmasi sonucu bi parcanin olay ufkundan iceri girip digerinin karadelik yuzeyinde kalmasi sonucu hologragik prensip olusmustur. suskind bunu tum evrene uyarlamis ve evrenimizin 2 boyutlu olabilecegini, 2 boyutlu olmasinin matematik ve fizik acisindan daha mantikli sonuclar verdigini da ispat etmistir. tabi bu teori benim burda yazdigim 3-5 kelime ile anlasilabilecek bi teori degil. yani "aslinda 2 boyutluyuz hehe" demek hic degil. ama bence hologragik prensip cok saglam dayanaklari olan bi teoridir, daha derin arastirmanizi oneririm.

Sorulara Dön