Sorulara Dön

Anonim 0
Teşekkür
Hatırla
Takip

Karanlık enerjiyi göremiyoruz. İlerlemiş teknoloji de bunu görmemize ya da hissetmemize el vermiyor. Ancak gök bilimcilerin çoğunluğu karanlık enerjinin varlığını kabul ediyor çünkü kendisi gözle görünmese de galaksilerdeki etkisi görülebiliyor.

Bing Bang patlaması evrendeki tüm maddeyi oluşturdu. Galaksiler de bu maddelerden oluştu. Bing Bang' den bu yana tüm galaksiler uzayda hızlanarak birbirinden uzaklaşıyor. Üstelik bu hiz artışı ek bir enerji kaynağı olmadan gerçekleşiyor. Normal şartlarda hızın artması değil yer çekimi nedeniyle yavaşlaması ve geri işleyerek zamanla galaksilerin birbirine doğru çekilmesi ve evrenin küçülmesi gerekiyordu, tıpkı havaya atılan bir beyzbol topunun önce yavaşlaması ardından da dünyaya geri düşmesi gibi..

Ancak astronomik gözlemler, galaksilerin gittikçe artan bir hızla birbirlerinden ayrıldıklarını gösteriyor. Bu, trilyonlarca yıl boyunca devam ederse, evren, yaşamdan tamamen yoksun, hatta kendini aydınlatan soğuk, karanlık bir boşluğa dönüşür. Fizikçiler bunu 'evrenin sıcak ölümü' olarak tanımlıyor.

Karanlık enerji ve maddeyi araştırmak için fizikçi ve kozmologlar uzay teleskopları ve elektron hızlandırıcıları kullanıyor.

CERN'de görev yapan Kozmolog Julien Lesgourges, karanlık enerji ile ilgili şunları söylüyor: "Şu anda evrenin yüzde 68’inin karanlık maddeden oluştuğunu biliyoruz. Bu gizemlerle dolu madde, evrenin giderek büyümesine yol açıyor. Gözlemleyebildiğimiz karanlık madde oranı ise yüzde 27. Yani galaksideki yıldız ve gezegenlerin hareketlerine etki eden bölge burası. Ayrıca evrenin geri kalan yüzde beşlik kısmı da bildiğimiz elementlerden oluşuyor."

Karanlık enerji teorisi, uzayın kendisinin bir enerjisi olduğuna dayalı bir teori.

Einstein'a göre bu, enerji evrene itici bir güç veriyor.Galaksileri birbirlerinden uzaklaştıran, onları iten enerji de bu.

Çünkü karanlık enerji, madde veya radyasyonun aksine evren genişledikçe seyrelmiyor, her bir santimetre küp'teki enerji miktarı sabit kalıyor, evren genişliyor olsa bile.

Karanlık enerji evrenin ivmelenerek yani hızı artarak genişlemesinden sorumlu olduğu düşünülen bir şey. Özellikle şey yazdım çünkü aslında ne olduğunu kesin olarak bilmiyoruz. Hatta böyle bir enerjinin olmadığını iddia eden teoriler de mevcut. Ayrıntıları ekte bırakacağım kaynaktan okuyabilirsiniz.

Bu arada şunu belirtelim. Evren genişliyor derken aslında genişleyen galaksi kümeleri arasındaki boşluk. Bu kümeler içinde genişleme etkisi ya yok ya çok çok az. Zaten öyle olmasa Andromeda Samanyolu'na yaklaşıyor olmazdı.

Teşekkür