Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Işık bütün renkleri içerir mi? Işıkta bütün renkler var mıdır?

Işık ve renk ilişkisi nedir? Işık neden beyaz görünüp aslında bütün renkleri içerir?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Işık aslında bir elektromanyetik radyasyondur. Radyasyon deyince birçok kişinin aklında aslında tehlikeli olan "iyonize edici radyasyon" geliyor. Fakat radyasyon (radiation) kelimesinin Türkçe karşılığı aslında ışımadır, ışıktır.

Elektromanyetik spektrumda bizim gözle gördüğümüz dar bir bölge var. Renk tanımımız yalnızca bu aralığı kapsıyor. Fakat daha düşük enerjili fotonlar olduğu gibi daha yüksek enerjili fotonlar da tıpkı bunlar gibi birer foton.

Neden beyaz oluyor sorusunun cevabı aslında beyazın tanımında saklı. Beyaz dediğimiz renk, tüm renklerin karışımından oluşuyor. Bu ışımanın doğasıyla ve gözümüzün bunu yorumlamasıyla alakalı bir durum. Kafa karışıklığına neden olan şey boyaları karıştırınca beyaz olmaması. Fakat Newton çarkı örneğine bakacak olursanız kafa karışıklığı gidecektir. Sanırım Rasyonalist'te en çok yazdığım konulardan biri bu, çünkü epey önemli olsa da neredeyse hiç bilinmiyor.

Newton çarkı örneği: https://youtu.be/lil4co0z7QA

Bir cisim sıcaklığından dolayı ışıma yapar, bu duruma kara cisim ışıması diyoruz. Bu ışımanın aşağıda göreceğiniz üzere bir dağılım şekli vardır.

Bir maksimum noktasına sahiptir ve cismin sıcaklığı arttıkça bu maksimum noktası düşük enerjili bölgeden (kırmızı taraftan), yüksek enerjili bölgeye (mavi tarafa) doğru kayar. Dolayısıyla ısınan bir cisim ilk olarak kırmızı görünür, çünkü en çok ışımayı kırmızıda yapar. Fakat bu ısınıp buna daha çok mavi eklendikçe, kırmızıya mavi karışmasıyla renk beyaza döner. Daha da ısınırsa mavi baskın gelir ve cisim mavi olur.

Bu nedenle soğuk yıldızlar kırmızı, mavi yıldızlar sıcaktır.

Daha iyi anlaşılması için yazdığım birkaç örnek yazıyı aşağıya ekliyorum. Özellikle "Neden yeşil yıldız yoktur?" yazısı konsepti anlamanıza daha iyi yardımcı olacaktır.

Teşekkür (2)

• Ö. Kayalı. Kara Cisim Işıması Nedir?. (24 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 24 Aralık 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  • Ö. Kayalı. Neden Yeşil Yıldız Yoktur?. (24 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 24 Aralık 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

ışığın içindeki renkleri bilmemde her madde ışığı farklı yansıttığından dolayı renk farklıdır. Örneğin ağaç ışığı kahverengi yansıttığı için kahverengidir . Yani her madde nasıl ışığı yansıtıyorsa o rengi alır. Teşekkürler.

Teşekkür (1)

“Popüler bir hataya karşı popüler olmayan bir gerçeği savunmanın kışkırtıcı, merak uyandırıcı ve zaferle dolu olduğunu düşünüyorum.”
James Garfield