Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Işığın bir kütlesi var mı? Işık madde midir?

Çift kollu bir terazinin bir kefesine çok güçlü bir ışık kaynağıyla ışık göndersek terazinin dengesi bozulur mu?

Işığın kütlesi yoktur ama özel görecelik gereği E=pc ile tanımlı p momentumu vardir. Burada E ışığın enerjisi, c de hızıdır.

Teoride, yeteri kadar güçlü bir ışıkla terazinin dengesini bozabilirsiniz, sonuçta ışık momentuma sahiptir ve çarptıgi anda momentum aktarımı olur. Ancak bunu tespit edebilmeniz için ışığın ne kadar enerjiye sahip olması gerektiğini hesaplarsaniz görürsünüz ki, bunu pratikte yapmak çok da kolay bir şey değildir :) Yine de lazer soğutma ve optik tuzaklar gibi bazı sistemler bu prensiple çalışarak atomları itebilir.

• Yazar Yok. Evrim Ağacı Soru Cevap Işık Momentumu. (05 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 05 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

Denge bozulmaz çünkü ışığın kütlesi yoktur. Ancak ışık kütlesiz olmasına rağmen kütle çekiminden etkilenir. Bunun nedeniyle ilgili evrim ağacının açıklayıcı bir yazısı var kaynaklardan bulabilirsiniz.

Işığın taşıyıcı parçacıkları fotonlar. Dolayısıyla bu soruya cevap aramak için fotonlara bakmamız gerekiyor. Fotonların durgun kütlesi yok. Ama bu kadar basit değil. Çünkü enerjileri var. Einstein’ın ünlü teorisine göre, enerji bir cismin kütlesiyle ışık hızının karesinin çarpımına eşit. Peki kütlesi olmayan fotonların nasıl enerjisi oluyor? Einstein, enerji ve kütlenin aynı şey olabileceğini söylüyordu. Çünkü enerji kütle yaratır. Bu durumda, ışığın kütlesini “göreli kütle” olarak tanımlıyoruz. Fotonlar kütle çekiminden etkilenirler çünkü hareket halindeyken yaydıkları enerjiyle bir kütle oluşur. Tabii biz bu kütlenin ağırlığını ölçemeyiz. Ama teoride ışıkla doldurulan bir kutu, tamamen karanlık olan başka bir kutuya göre daha ağırdır.

Merhabalar Mert,

ışık, elektromanyetik spektrumun insan gözü tarafından algılanabilen kısmı içindeki elektromanyetik radyasyondur.

Görünür ışık genellikle 400-700 nanometre (nm) aralığında ya da kızılötesi ve morötesi arasında 4.00 × 10−7 ile 7.00 × 10−7 m dalga boyları olarak tanımlanır. Bu dalga boyu yaklaşık 430-750 terahertz (THz) frekans aralığı anlamına gelir.

Işık; foton denilen kütlesiz (ağırlıksız değil, kütlesiz) ve yüksüz atom-altı parçacıklardan oluşur. Tüm parçacıklar gibi fotonlar da dalga özelliği gösterirler. Yani bir dalga boyları ve bir frekansları vardır. Işık ışınları da fotonların ilerlerken aldıkları yoldan başka bir şey değildirler. Fotonlar kaynaklarından çıktıktan sonra -eğer önlerinde hiçbir engel yoksa- düz doğrultuda ve hiç sapmadan yayılırlar. Herhangi bir cisme çarpınca da cismin şeffaf olup olmamasına göre yansır veya kırılırlar.

İyi çalışmalar dilerim.

0Fotonların Kütlesi Var Mıdır?#IşıkHasan Er 21 Haziran 2017

0Fotonların kütlesi var ise nasıl oluyor da ışık hızına çıkabiliyor.?Eğer yok ise momentumları nasıl olabiliyor? Birde ışık hem dalga hem de parçacık özelliği gösterdiğine göre, parçaçık özelliği gösterdiği esnada kütlesi olması gerekmez mi?Hasan Er 21 Haziran 2017

0Bilimcilerin araştırma sonuçlarına dayanarak. (Yorumlarımla)

1) Fotonların kütlesi yok. Bu yüzden "olağan hızları ışık hızı"...

2) Fotonlar bir enerji köpüğü-kuantum köpüğü deniyor. Yani bir enerji alanı.

Momentum sadece kütleye has bir özellik değil. "F(momentum)=m(kütle).a(ivme)" de m yerine (e/c^2) yazarsanız, enerji olarak "ilkel düzeyde" Newton yasalarına bile uygulamış olursunuz.

Sonuç: Her türlü enerji paketçiğine -alanına momentum yüklenebilir.

Momentum: (Farklı bir tanım sonucu olarak); Mevcut enerji yoğunluğuna doğal sınırları üstünde enerji yüklenmesidir.

Burada asıl sorun, enerjiyi, ne olduğunu doğru tanımlayamayışımız. Bana göre, enerjinin değişkenliği, dönüşülebilirliği, parçalanabilirliği, depolanma şekli, hiç yok olmayışı, yoğundan az ortama dağılma ve homojenleşme eğilimleri ile "akışkan özellikleri" göstermekte.

Akışkanların en önemli özelliklerinden biri ise, çok küçük özdeş ama aralarında güçlü bağların olmadığı parçacıklardan oluşmaları.

Bunlara dayanarak enerjinin, çok küçük paketçiklerden oluşan bir şey olduğunu düşünüyorum.

(Bu paketçiklerin de iki tekilleşmiş hali olduğu sonucundayım. Biri "enerji noktacığı" (Fikir babası Necmi Bey, onun yazışmalarına bakınız). Diğeri ise KEP adını verdiğim "Küresel Enerji Paketçiği", küresel yani her yöne doğru eşit ve homojen bir titreşim genişlemesiyle alan işgal etmiş; "sonsuz boyut=tekillik" pozisyonunda...)

Bilim dünyası matematiksel olarak sicimlerin varlığını öne sürdü. Sicimler "maddenin enerji temeli" olmasına rağmen, en küçük yapı taşları değil. Sicimler, bu enerji paketçiklerinin (KEP) veya paketçiğinin kendisine ait olarak işgal ettiği özel bir alanda hareket etmesidir-titreşmesidir.

Bu titreşimlerin nasıl olduğu, sicimin kütleliye dönüşmesinde önemli yüksek. Eğer tek veya iki uzamsal boyut üzerinde titreşiyorsa bir sicim; kütlesizdir.

Ama üç boyut üzerinde titreşiyorsa, kütle sahibi olmaya hazırdır. ( Burada kütle oluşumu için gerekli diğer koşullar devreye giriyor, önceki tartışmalarda bu varsayımlarımı açıkladım. )

Foton, tek boyutlu bir enerji paketçiğidir. Tek boyutlu olmasını, sadece doğrusal yol izlemesinden çıkarttım.

Buna karşılık bilim dünyasında, foton, ışık gibi iki boyutlu kabul ediliyor. Çünkü ışık=elektromanyetik dalganın hareketi iki boyutlu...

Foton tek veya iki boyutlu kabul edilmesini tartışma dışı bırakırsam; her iki durumda da, bence, foton; elektromanyetik dalgalar üzerinde bir sörfçüdür.

Yani foton, gözlemlediğimiz bu hareketi için enerji harcamaz. Enerjiye ihtiyacı yoktur. Dalga onu itiyordur. Dalganın hızına ve yayılımına bağlıdır.

Ama varlığı olabilmesi için, en azından bir boyut üzerinde titreşiyor olması lazım.

İşte bu bir boyut üzerindeki titreşiminin, elektromanyetik dalganın hareket yönüne dik olacak şekilde http://bit.ly/2tMtCnP olduğunu düşünüyorum.

Bu sayede fotona; enerji halinde momentum yüklenebilir. Bu enerjiyi momentumunda taşıyabilir, aktarabilir.

Bu sistem sayesinde (foton+elektromanyetik dalga); bir yere enerji aktardığında (frekansı değiştiğinde) bile hızı değişmez, düşmez.

{Bu "sistem" mantığı, "çift yarık deneyi" sonuçları ile de uyumludur.}

(Fotonun parçacık iken nasıl dalga özelliği gösterdiğine dair. Bir kaç yıl sonra biri bunu "matematiği ile ispatlar" ve Nobel alır artık...)

Bizim parçacık olarak tanımladığımız şeyler hep üç boyutlu olduğu için, tek boyutlu bağımsız bir titreşimim de üç boyutlu gibi olması gerektiğini düşünüyoruz.

Bu nedenle, "Parçacık tanımını" da bir miktar değiştirmemiz gerekiyor.

Parçacık: Enerjinin titreşerek kendisine oluşturduğu hareket alanının toplamıdır.

(Bu tanım ile tüm sicimleri, parçacıkların temel bileşeni olarak da kabul edebiliriz.)

Sonuç; Enerji Paketçiklerinin momentum yüklenmesi için, kütle sahibi olmalarına gerek yok.

Enerjiyi depolayabilecekleri titreşim alanı-alanları (uzamsal boyut(ları)) olması yeterli.

Sorulara Dön