Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Işığın bir kütlesi var mı? Işık madde midir?

Çift kollu bir terazinin bir kefesine çok güçlü bir ışık kaynağıyla ışık göndersek terazinin dengesi bozulur mu?

Denge bozulmaz çünkü ışığın kütlesi yoktur. Ancak ışık kütlesiz olmasına rağmen kütle çekiminden etkilenir. Bunun nedeniyle ilgili evrim ağacının açıklayıcı bir yazısı var kaynaklardan bulabilirsiniz.

Puan Ver

Işığın kütlesi yoktur ama özel görecelik gereği E=pc ile tanımlı p momentumu vardir. Burada E ışığın enerjisi, c de hızıdır.

Teoride, yeteri kadar güçlü bir ışıkla terazinin dengesini bozabilirsiniz, sonuçta ışık momentuma sahiptir ve çarptıgi anda momentum aktarımı olur. Ancak bunu tespit edebilmeniz için ışığın ne kadar enerjiye sahip olması gerektiğini hesaplarsaniz görürsünüz ki, bunu pratikte yapmak çok da kolay bir şey değildir :) Yine de lazer soğutma ve optik tuzaklar gibi bazı sistemler bu prensiple çalışarak atomları itebilir.

Puan Ver

Işığın taşıyıcı parçacıkları fotonlar. Dolayısıyla bu soruya cevap aramak için fotonlara bakmamız gerekiyor. Fotonların durgun kütlesi yok. Ama bu kadar basit değil. Çünkü enerjileri var. Einstein’ın ünlü teorisine göre, enerji bir cismin kütlesiyle ışık hızının karesinin çarpımına eşit. Peki kütlesi olmayan fotonların nasıl enerjisi oluyor? Einstein, enerji ve kütlenin aynı şey olabileceğini söylüyordu. Çünkü enerji kütle yaratır. Bu durumda, ışığın kütlesini “göreli kütle” olarak tanımlıyoruz. Fotonlar kütle çekiminden etkilenirler çünkü hareket halindeyken yaydıkları enerjiyle bir kütle oluşur. Tabii biz bu kütlenin ağırlığını ölçemeyiz. Ama teoride ışıkla doldurulan bir kutu, tamamen karanlık olan başka bir kutuya göre daha ağırdır.

Merhabalar Mert,

ışık, elektromanyetik spektrumun insan gözü tarafından algılanabilen kısmı içindeki elektromanyetik radyasyondur.

Görünür ışık genellikle 400-700 nanometre (nm) aralığında ya da kızılötesi ve morötesi arasında 4.00 × 10−7 ile 7.00 × 10−7 m dalga boyları olarak tanımlanır. Bu dalga boyu yaklaşık 430-750 terahertz (THz) frekans aralığı anlamına gelir.

Işık; foton denilen kütlesiz (ağırlıksız değil, kütlesiz) ve yüksüz atom-altı parçacıklardan oluşur. Tüm parçacıklar gibi fotonlar da dalga özelliği gösterirler. Yani bir dalga boyları ve bir frekansları vardır. Işık ışınları da fotonların ilerlerken aldıkları yoldan başka bir şey değildirler. Fotonlar kaynaklarından çıktıktan sonra -eğer önlerinde hiçbir engel yoksa- düz doğrultuda ve hiç sapmadan yayılırlar. Herhangi bir cisme çarpınca da cismin şeffaf olup olmamasına göre yansır veya kırılırlar.

İyi çalışmalar dilerim.

Puan Ver

“Barış istiyorsan dostlarınla değil, düşmanlarınla konuş.”
Moshe Dayan