Sorulara Dön

İnsanlar nasıl evrimleşti?

977 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Öne Çıkarılan Cevap

İnsanın evrimi, diğer canlıların evriminden farklı bir mekanizma ile olmamıştır. Diğer bitkiler, hayvanlar, protistalar, bakteriler ve tüm diğer canlılar nasıl evrimleştiyse, insan da aynı mekanizmalarla evrimleşmiştir.

Ancak her canlının evrimsel tarihi (buna kimi zaman "evrimsel yolak" da denir), birbirinden farklıdır; çünkü her canlının gen havuzu (popülasyonu içerisinde bulunan genlerin çeşidi ve dağılımı) ile o genlerin ne tür bir çevre ile, nasıl etkileştiği gibi detaylar farklı zamanlarda ve farklı coğrafyalarda farklılık gösterecektir. Buna bağlı olarak, aynı gen havuzu farklı çevrelerde bambaşka türlere evrimleşirken, bambaşka gen havuzları benzer çevrelerde benzer türlere evrimleşebilecektir.

Tüm Reklamları Kapat

İnsanın evrimsel tarihi Afrika'da başlar. 6-7 milyon yıl kadar önce şempanzelerle ortak atamız olan Orrorin tugenensis veya Sahelanthropus tchadensis gibi bir türden ayrıldık. O noktadan bize kadar geçen 6 milyon yılda, bildiğimiz kadarıyla 15 kadar tür evrimleşti ve bunların 14 kadarı yok oldu, geriye sadece biz kaldık. Bu türlerin büyük bir kısmı kuzenlerimizdi, bir kısmı ise doğrudan atamızdı.

Afrika'daki ormanlardan savanalara geçen atalarımız, bu yeni ortamda yepyeni özellikler kazanmaya başladılar: Kalıcı olarak iki ayak üzerinde yaşadılar, aletler yapmaya başladılar, el-göz koordinasyonları gelişerek daha iyi birer avcı oldular, yoğun bir şekilde et tüketmeye başladılar, karmaşık sosyal gruplar inşa ettiler ve daha nicesi... Bunların hepsi, daha iri bir beyni pekiştirecek bir seçilim baskısı yarattı, buna bağlı olarak tüm hayvanlar arasında, vücut büyüklüğüne kıyasla en büyük beyinlere sahip olacak biçimde evrimleştiler. İnsana özgü gördüğümüz özelliklerin büyük bir kısmı (hayal gücü, konuşma, medeniyetler inşa etme, vb.), bu beyin evriminin yan ürünleridir. Yani insanlar, medeniyetler inşa etmek için evrimleşmediler; tam tersine, hayatta kalma ve üreme mücadelesi verirken evrimleştiler, bu evrimin beklenmedik yan ürünlerinden biri tarımın keşfi ve sonrasında gelen medeniyet inşası oldu.

Biyolojik özelliklerinin evrimi (ve bu evrimin mekanizmaları) bakımından insanı ilginç kılan veya diğer türlerden ayıran herhangi bir şey yoktur. Ancak bu evrimin sonucu olarak ortaya çıkan beyin, canlılık tarihinde görülmemiş bir adaptifliğe ve esnekliğe kavuşmuştur.

608 görüntülenme
Bu cevabın içeriği ve doğruluğu, Evrim Ağacı editörleri tarafından kontrol edilmiş ve onaylanmıştır. Ayrıca bu cevap, Kısa Sorularla Evrim soru dizisi içinde yer almaktadır.
  • Mantık Hatası Bildir
Orijinal Soru: İnsan evrimi nasıl oldu?

İnsan evrimi nasıl oldu sorusunun cevabı, en kısa haliyle bile onlarca sayfa sürecek bir cevap. Size tek bir solukta cevap veremeyiz. Milyon yıl ölçeğinde zamana yayılan, ağaçtan yere inme, dört ayaktan iki ayağa kalkma ve dik yürüme, ayakların biçim değiştirmesi, ellerin kullanımı, beynin gelişmesi, alet yapma vs. gibi çok sayıda aşaması olan devasa bir süreç bu.

"Oluşu destekleyen veriler var mı?" diye sorarken bir an şaka yaptığınızı düşündüm. Elbette var. Onlarca, yüzlerce var. Her aşama için onlarca veri var. Başka sayısız canlı için de var zaten.

Tüm Reklamları Kapat

İki sorunuza da cevap olacak çok sayıda kitap da var. İlk akla geleni de Josef H. Riecholf'un yazdığı İnsanın Evrimi adlı kitabı. Bu kitabı okursanız, başka aklınıza gelebilecek onlarca soruya da cevap bulacaksınız.

1. Josef H. Riecholf, et al. (2014). İnsanın Evrimi. Yayınevi: Say Yayınları. sf: 352.
Sorulara Dön