Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Fosiller hakkında bu kadar geniş bilgiye nasıl sahip oluyoruz?

Örneğin, bizim atalarımızın konuşma becerisini edinme süreci hakkında evrimle çelişmeyecek fikirler mi öne sürüyoruz? Yoksa vücudunun herhangi bir parçası bize bu konuda fikir mi veriyor? Bana çok cahilce bir soru gibi geliyor. Affınıza sığınıyorum.

Fosil, gezegenimizin tarihinde yaşamın kendisidir. Bir kaya parçasında milyarlarca yıl öncesinin yaşamından artakalan taşlaşmış kalıntılardır. 4,5 milyar yıllık geçmişte yaşamın kanıtları fosillerdir. Yer tarihinin derinliklerindeki yaşama yolculuk etmek istiyorsanız sizi oraya götürecek “taşıt” fosillerdir. Bu heyecanlı yolculuğa ancak fosiller eşliğinde çıkabilirsiniz.

Fosiller yalnız evrimle ilgili bilgiler vermez. Madenlerin, petrolün bulunuşundan tutun da, koleksiyonculuk, zaman, eski iklimler, eski yaşam ortamları (deniz, göl, kara, bataklık vb.) gibi bir dizi önemli konu hakkında bilgi verebilir, ülke doğal kaynaklarının keşfi için önemli veriler oluşturabilir.

Fosiller tabii ki evrimin en önemli kanıtlarıdır. Özellikle geçiş formlarının fosilleri yaşamda evrim zincirinin halkalarını oluşturmada önemli kanıtlardır. Her yeni keşif, evrimin teori değil bir gerçek olduğunu vurgular.

Fosiller göreceli jeolojik yaş belirlenmesinde depolanma içeriğinin benzerliğiyle stratigrafik delil oluşturur.

Yer bilimsel tarih boyunca coğrafi oluşumların ve ortamsal değişimlerin kanıtlarıdır.

Eski organizmaların kayıtlarını inceleyerek yer bilimsel tarih boyunca hayvan ve bitkilerin evrimini gösterir.

Fosiller bize neyi anlatır? Bulunduğu bölgenin coğrafyası hakkında bilgi verir, canlılık tarihi boyunca basitten karmaşığa doğru ortaya çıkan canlıları, yok olan canlıları, yaşamını sürdüren canlıları, bunların arasındaki geçiş formlarını anlatır. Fosiller evrimin zaman içindeki kayıtlarıdır. Canlı gruplarındaki çeşitlenme milyonlarca yıl içinde, değişen çevre koşullarına uyum sağlamayla birlikte olmuştur; fosil kayıtlar canlılardaki ortak ve değişmeyen özelliklerin yanı sıra, değişen özellikleri de belgeler. Evrim basamağının en alt sırasında yer alan tekhücreli canlılarla bugün hâlâ bir arada yaşamaktayız. Ama canlılığın bu ilk örnekleriyle aynı dönemde, örneğin memelilerin olmadığını da biliyoruz.

Puan Ver

Günümüzde genetik çalışmaları, fosiller ve günümüz canlılarının DNAlarının karşılaştırması bize kanıt oluşturabiliyor.

Bu konuyla ilgili örnek teşkil etmesi açısından "içimizdeki balık" kitabını veya linkteki Türkçe altyazılı belgeselini tavsiye edebilirim. Burda fosiller, hipotezler, deneyler ve genetik çalışmalarının nasıl iç içe geçtiği de gösteriliyor.

Puan Ver

“Ahlaklı bir birey, geçmişteki hareketleri ve güdüleri üzerine kafa yorup, bazılarını doğru bulup diğerlerini kınayabilen kişidir.”