Sorulara Dön
Evrim teorisine göre bütün canlıların ortak atadan geldiği ispatlı mıdır? Bilim değişime açık olduğu için ileride bu görüş değişebilir mi?
Merhaba. Sorum bilen arkadaşlara basit gelebilir belki ama bu konularda yeniyim. Bilim insanları bütün canlıların ortak atadan geldiğini ispatlamış mıdır? Bilim değişime açık olduğu için ileride bu görüşün değişme ihtimali var mıdır? Yoksa 2*2=4 gibi kesin midir?
Oğuz
Oğuz Yazılım mühendisi

Bu konuda verilebilecek en büyük kanıt, ortak özellikleri tespit etmektir. Mesela omurga yapısına bakarak omurgaya sahip tüm canlıların ortak bir atadan geldiğini söyleyebiliriz. Aynısı diğer organlar için de geçerli. Ama omurga yeterince eski değil. Tüm canlıların ortak atadan geldiğini söyleyebilmemiz için tüm canlılarda ortak olan bir yapı bulmamız lazım.

Bildiğimiz tüm canlıların genetik kodunun ya DNA yada RNA bazlı olması cevap olabilir. Evrende başka bir yerlerde, başka canlılar kalıtımsal metodlar için başka yollar geliştirmiş olabilirler, veya DNA ve RNA yerine direk organa has bölgesel protein yumaklarıyla da ve onların santral dogmadan farklı metodlarla kopyalanarak çoğalıtlmasıyla, bizimkiyle aynı bir genetik koda ihtiyaç duymadan yaşayabilen canlılar olabilirdi. Lakin dünya üzerindeki tüm yaşam, ve buna canlı olmayan virüsler bile dahil, genetik kodda ortak bir metod ve yapı sistemini paylaşıyor. Bu, canlılığın son derece temel özelliği ilk canlıların üreme sistemlerini geliştirdiklerinde en azından RNA'ya veya onun bir proto versiyonuna sahip olduğunu, ve bizim ondan evrildiğimizi kanıtlamaya yeterlidir.

Örnekler çoğaltılabilir. Dünya üzerindeki tüm canlılarda bulunan 23 ortak protein, tüm canlıların zorunlu olarak yaptığı temel döngüler (üreme, hücresel solunum ve glikoliz basamakları)...

1. Yazar Yok. Nat Geo. (30 March 2020). Alındığı Tarih: 30 March 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Özgür Alperen Gezici
Özgür Alperen Gezici Öğrenci , Okur

Bilim , tekrarlanabilir gözlemleri ve test edilebilir hipotezleri içeren bir sorgulama sürecidir. (1) Bu demektir ki bilim , elbette belirli gözlem yöntemlerinin bizlere sunacağı incelemelerle desteklenebilecek verileri ve bu verilerin bizleri götüreceği sonucu içeren belirli kalıpları sunmalıdır. Evrim kuramı tam olarak da bunun gibi gözlemlenebilir ve test edilebilir tüm verilerin ortaya koyduğu bir sonucu içerir. Ama Evrim tanımı , bir popülasyonda bir özelliğin tür içi çeşitlilik gösterebilmesine dayanır. Bu bir deney ve gözlem esasında oluşturulmuş bilimsel yöntemin bir sonucu değildir , varolan bir olgudur. Bu tanım ise bizi kimi mekanizmaların etkisiyle türleşmeye götürür (canlılığın çeşitlenmesi). Bunun nasıl oluştuğunu açıklamayı bir teori diye nitelendirmek , bahsettiğimiz olguların olmadığını bir gün göreceğimiz anlamına gelmez.

Evrimin gerçekçiliği hakkında bir tartışma konusu olamaz , bu tıpkı kütle çekim kuramının bizlere açıkladığı olguların varlığı gibi bir durumdur. Bir top siz yere atınca düşer , bunu inkar edemeyiz , ama düşme biçimine dair dinamik bağıntıları açıklamak "teori" dediğimiz konumda yer alır ve geliştirilmeye açıktır.

Darwin , yine bilimin en temel anahtar kelimelerinden biri olan "Gözlem"i kullanarak , bir çok kişinin ayrık olarak gözlemlemiş olduğu verilerden birbirine uyan parçaları birleştirerek (Bireyler arasındaki farklılığı ve hayatta kalış mücadelelerine dayanan) üreme başarısının yol açtığı doğal seçim mekanizmasını ortaya atmıştır. (2) Ve bu mekanizma , bugüne doğru canlılığın nasıl türleştiğine dair bir örnektir. Bu mekanizma , bugün için yazıldığı gibi kalmamıştır elbette. Bilimin ilerlemesi , "Genetik" bilgimizin gelişmesi ve teknolojik gelişmelerin gittikçe artması sonucunda canlıların genetik ilişkilerindeki benzerliklerin tespiti , fosil kayıtlarının artması ve bunların sınıflandırılması gibi bir çok aktivite (Jeoloji , biyoinformatik , genetik , ... gibi bir çok bilim dalının ilaveleriyle) sayesinde evrim mekanizmalarının kendine adayabileceği delil sayısı artmıştır. Ve doğrulanmaya devam etmektedir.

Bu Reklamı Kapat

Bugün , evrimin gerçek olup olmadığı bir tartışma konusu değildir , ama evrimi açıklayabildiğimiz mekanizmaların bütününün oluşturduğu Evrim Teorisi geliştirilmeye ve ilerlemeye devam etmektedir.

(1) Kaynak 1 , İlgili Bölüm : Bilimsel Süreç