Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrim neden bizleri yaşatmaya uğraşıyor?

Merhaba arkadaşlar, evrim neden bizleri değiştirip yaşamamız ve ürememiz için uğraşıyor, vücutlarımız neden evrim geçiriyor. Neden yaşamamız önemli ve vücudumuz bunun için çalışıyor. Evrimin bunu neden yaptığını veya neden evrim mekanizmasının oluştuğunu bilen var mı?

Evrim bir şey yapmaya "çalışmaz", çalışamaz. Kütleçekimi ne kadar topları yere düşürmeye "çalışıyorsa", evrim de o kadar bir şeyler yapmaya "çalışır". Bunlar doğanın yasalarıdır, işleyişine verdiğimiz isimlerdir. Bir şey yapmaya çalışmazlar, bilinçli süreçler değillerdir.

Ancak insanların doğaya bakıp tespit ettiği yasalardan bahsederken kullandığı dil kimi zaman yanıltıcı olabiliyor. "Evrim şunu yaptı.", "Bu canlı şunu evrimleştirdi." gibi şeyler söyleriz ama bunlar, süreci doğru izah etmez. Bu kullanımlar, yasalara ve doğaya yönelik algımızı bozmaktadır.

Sorunuz da bunun bir uzantısı aslında. Evrim bizi yaşatmaya çalışmaz. Evrim, hayatta kalan ve üreyen bireyler üzerinden devam eden ve bunlar üzerinden tanımlanan bir süreçtir. Dolayısıyla hayatta kalma ve üreme ile tanımlanır. Buna yönelik bir çabası yoktur. Evren'deki cisimlerin neredeyse hiçbiri hayatta kalmaya ve üremeye çalışmaz (kayalar, denizler, uzay, vs.), dolayısıyla bunlarda evrimden söz etmeyiz (en azından biyolojik evrimden söz etmeyiz). Evrimin canlılara özel bir şeyler yapıyormuş gibi düşünmenizin nedeni, evrimin zaten canlılık (yani varlıklarını koruyan ve üreyen varlıklar) üzerinden tanımlanmasıdır. Evrim, bunlarla ilgili bir süreçtir.

Bu sebeple de evrimin nedenleri ve sonuçları, sürecin kendisi ile etkileri birbirine karıştırılmalıdır. Var olmayı sürdürmeyi başaran ve kendi kopyalarını üretmeyi beceren varyantların özelliklerinin gelecek nesillerde daha fazla görülmesi çok mantıklıdır. İşte bu olay da evrimin ta kendisidir. Evrim bunu sağlamaya çalışmaz. Bu olur, biz ona evrim deriz.

Puan Ver

Evrimin hiç bir şekilde bizi yaşatmaya veya ürememize kolaylık sağlamaya yönelik bir uğraşı yoktur. Zira evrimin böyle bir bilinci yoktur. Evrim sonsuz çeşit mutasyonla her türlü kendisini gösterebilir. Bu mutasyonlar sonucunda eğer bu mutasyon faydalıysa bireye katkı sağlar ve hayatta yaşamasına yardım eder. Zararlı ise bireyin ölmesine katkı sağlar. En çok yaşayanlar en çok ürerler. Ve zamanla nüfus çoğunluğu elde ederler. Dolayısıyla etrafta onları görürsünüz. Zararlı mutasyona uğramışlar ise çoktan öldükleri ve yararlı mutasyonlara uğrayan kişilere nazaran daha az ürediklerinden (üremeye vakit bulacak kadar yaşayamadıkları için) zamanla bu soylar tükenir.

Puan Ver

“Gerçekliğe kıyasla bilimimiz oldukça ilkel ve çocukçadır. Ancak o, sahip olduğumuz en değerli şeydir.”