Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Evrenin tüm gerçeklerini bilebilirmiyiz? Evreni tamamen öğrenebilirmiyiz?

Evren allah gibi sonsuz ise bu durumda yaratıcı evren olabilirmi? Çünkü farkettiğim üzere sanırım evren uzaydan ibaret olmayabilir.

Herşeyden önce canlı evrimi, yaşamda kalma üzerine geliştiği için, türlerin çevresel uyaran odaklı bir algı yapıları var. Yani evrene ait herşeyi bilmek gibi üst - sofistike ihtiyaç için değil, daha çok fiziksel ve ruhsal dengeyi koruma ve yaşamda kalıp üreme temelli bir biyogeçmiş sahibi türler söz konusu dünyada. İşte canlı türlerinin sahip olduğu bu algısal kısıtlılık, insanın ürettiği bilimde terminolojik karşılığı ise umwelt. Bu kısıtlılık, her türün fizik evreni olduğu gibi değil, algısal kapasitesinin izin verdiği kadarını deneyimlemesi demek oluyor. İnsan türünün de algısal bir kapasitesi var ve inanılmaz dar bir kapasite. Evrenin yaklaşık olarak sadece %4/5 i bildiğimiz madde. Geri kalan kısmı madde olmayan ŞEYlerden oluşuyor. Bu yüzde 4-5 ilk kısmın da sadece varlığından haberdar insan türü. Anlamış çözmüş değil. Henüz -maddenin belirsizliği (Heisenberg) - düzeyinde bir algısal statüde. Diğer yandan ışık spektrumunun 10milyarda 1 ini görecek biçimde evrimleşmiş durumda insan türü. Geri kalan kısmın algısal kapasite açısından yaşamsal fonksiyonları destekleme görevi bulunmadığı için tayfın bu kadar dar bir kısmını görebiliyor olmak bile yetiyor henüz bu tür için. (Henüz) Henüz ego yönetimine sahip olmadığı için, solucan gibi canlıları kör gibi ele alıyor insan, oysa kendisi öyle ciddi bir algısal körlük içinde ki, henüz bunun farkına varacak kadar ilerlemedi.

Evrenin tamamını anlamak şöyle dursun, henüz maddenin kendisini bile çözememiş bir türden, kendi biyolojisini anlayamamış bir türden, okyanusları keşfedememiş bir türden bahsediyoruz. Bu tür, sıfırıncı medeniyet seviyesinden birinci medeniyet seviyesine çıkma sınavında olduğundan bile habersiz, kendi gezegenini ve türünü yok etmekle meşgul henüz. Kapasite olarak, gelişimin belli bir eşik noktasından sonra algısal sınırlarından bağımsız analizlerde bulunabilecek iken çok uzun bir süre, elde ettiği bulguları yönetme sorunuyla mücadele etmek zorunda kalacak. Bu yüzden sorunun sorulduğu tarihe yakın dönemlerde cevap asla evet olmayacak.

Merhabalar. Konuyla alakalı bilgim Celal Şengör'ün bir youtube videosunda evrendeki bilinebilir nesne miktarının fazlalığını ve bu sayının bizim kapasitemizi aşacağından her şeyi bilmenin mümkün olmadığı yönündeki düşüncesiydi. Bunu yine çeşitli Teke Tek programlarında farklı fizikçiler de dile getirmişti. Onun için soruya vereceğim cevabı, soruyu biraz değiştirerek; "Evrene Dair Her Şeyi Bilmemiz Neden Mümkün Değil?" şekline sokarak vermeye çalıştım. Araştırma yapmada yararlandığım kaynaktan birebir aktarıyorum, bununla birlikte Webtekno'nun bu yargıya nasıl ulaştığını anlamak için yazının tamamının okunması gerektiğini de belirtmek istiyorum :

"Bilebileceklerimizi göz önüne aldığımızda hala öğrenmemiz gereken çok şey var. 46 milyar ışık yılı çapında bir alanda, 2 trilyon galaksi, 10 üzeri 24 yıldız, 10 üzeri 80 adet atom ve bunun 1 trilyon katı sayıda foton üzerinde çalışabiliriz. Daha buna enerjiyi, kara maddeyi falan katmadan bile epey büyük bir sayı ortaya çıkıyor.

Bu büyük sayılar bile evrenin başlangıcından sonra ortaya çıkanlar hakkında edinebileceğimiz bilgileri temsil ediyor. İşte bu nedenlerle evreni görebildiğimiz kadar anlıyoruz ve bilimsel bilgilerimizin ulaşabileceği bir sınır var."

• Emre Ömer Zehir. 'Evrene Dair Her Şeyi Bilmemiz Neden Mümkün Değil?' Sorusunun Cevabı. (19 Ağustos 2021). Alındığı Tarih: 19 Ağustos 2021. Alındığı Yer: Webtekno | Arşiv Bağlantısı