Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrendeki toplam madde miktarı sabit midir?

Elektronlar nasıl oluşur (evrenin başlangıcı dışında) ve neredeyse ölümsüzlerse evrendeki madde miktarı artıyor mu?

Elektronların nasıl oluştuğunu anlayabilmek için Standart Model dediğimiz, parçaçık fiziğndeki modele bakmak gerekir. Standart Model evrendeki temel kuvvetleri ve parçacıkları açıklamaya çalışan bir modeldir. Herşeyin Teorisi'ne doğru giden yolda önemli bir adımdır.

Bu modele göre evren 12 temel parçacık ve 4 kuvvet taşıyıcı parçacıktan oluşmuştur. İşimiz 12 temel parçacıkla ki biz bunlara "fermiyon" diyoruz. Bu 12 parçacığın 6'sı "kuark", kalan 6'sı ise "lepton" olarak adlandırılır.

Atomun yapısına bakıldığında kabaca, merkezde proton ve nötron etrafında ise belirli yörüngelerde dolanan elektronlar vardır. Proton ve nötronları oluşturan parçacıklar işte kuarklardır. (yukarı ve aşağı kuarklar).

Fakat elektorunu oluşturan alt parçaçıklar var mı derseniz yapılan deneyler şuan için olmadığını gösteriyor. Elektron bu yüzden lepton sınıfında yer alır. Ama elektronların ve diğer atomaltı parçacıkların nasıl oluştuğuna dair teorik olarak kuramlar var. Bunlardan biri olan "Sicim Kuramı" herşeyin teorisi olmaya aday kuramlardan biri. Bu kurama göre bu temel parçacıklar sicimlerin farklı frekanslarda titreşmesi şeklinde açığa çıkıyor. Keman telinin farklı frekanslarda titreşip farklı notalar üretmesi gibi.

Maddenin oluşumu ise kabaca şöyle özetlenebilir: Büyük Patlama'dan sonra etrafa yayılan enerji zamanla soğuyarak maddeye (parçacıklara) dönüştü. Tabii bunda evrendeki 4 temel kuvvetin (Güçlü kuvvet, Zayıf kuvvet, Elektromanyetik kuvvet, Kütleçekim Kuvveti ) rolü var. Ama aynı zamanda evrende maddenin karşıtı olan anti-madde de vardı. Sonra evrende "kendiliğinden simetri kırınımı" dediğimiz olay sayesinde, madde anti-maddeye galip geldi ve evren "görünür madde" dediğimiz maddeyle doldu. Madde ve atomaltı parçacıkları oluşumu kısaca böyle açıklanabilir.

Diğer soru ise şöyle açıklanabilir: Evrendeki toplam madde miktarı sabit mi? Einstein bize gösterdi ki enerji ve kütle (madde) aslında aynı şeyler. Ve termodinamik yasalarına göre evrendeki toplam enerji sabit olmalı ki enerji korunum yasaları ihlal edilmesin. Enerji yoktan var olmaz, vardan da yok olmaz, sadece dönüşür. Tabii buna göre toplam enerji sabitken, enerjinin dönüşümü ve kütle enerji eşleniği ile yeni maddeler oluşabilir ki oluşmakta da zaten. Ama her durumda yine toplam enerji sabit kalmak koşuluyla, dönüşmekte.

Ayrıca evrene baktığımızda evrenin % 74'ü karanlık enerji, %22'si karanlık madde ve geriye kalan yaklaşık %4'ü bizim görebildiğimiz türden madde... Daha bir sürü soru var bu konu hakkında cevaplanmamış :)

Umarım faydalı olmuştur.

Puan Ver

“Karanlığa lanet okumaktansa bir mum yakmak yeğdir.”
William L. Watkinson