Evrim Ağacı Soru & Cevap

Evren ilk nasıl oluştu?

Her şey ilk nasıl hiçlikten (? ) var oldu? Kısa ve basitçe açıklayabilir misiniz?

Teşekkür (3)
Hatırla
Takip

Planck dönemi kısmında yazım hatası yapmışım 10-43 olarak düzeltiyim. Umarım açıklayıcı olmuştur, elimden geldiğinde aşama aşama analtmaya çalıştım. Ayrıca evrenin geleceğiyle ilgili şu videoyu da öneririm https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA

Teşekkür (1)

Evren henüz sebebini bilmediğimiz big bang isimli bir patlamayla oluştu, aslında patlama demek pek doğru değil ama türkçeye bu şekilde geçmiş. Big bang in başlangıcında evrenin 4 temel gücü olan güçlü nükleer kuvvet, zayıf nükleer kuvvet, kütle çekim kuvveti ve elektromanyetik kuvvet bir aradaydı. Planck döneminde (ilk 1043 saniye), evren yaklaşık bir atomaltı parçacık kadardı ve bir yıldızın çekirdeğinden trilyonlarca kat daha sıcaktı. Bu koşullar altında bu 4 güç tek bir büyük güç olarak kalabildi. Planck döneminden sonra evren büyük birleşme dönemine girdi ve 4 güçten kütle çekim kuvveti ayrıldı. Kütle çekim kuvvetinin ayrılmasıyla evren enflasyon dönemine girdi. Evren enflasyon döneminde 13.7 milyar yıllık tarihindeki en hızlı büyümesini gerçekleştirdi. Bu genleşme evrenin ısısını çok düşürdü. Enflasyon döneminin sonlarına doğru elektrozayıf dönemi başladı ve kalan 3 kuvvetten, güçlü nükleer kuvvet ayrıldı. Elektromanyetik ve zayıf nükleer güç, elektrozayıf güç olarak bir arada kaldı. Elektrozayıf döneminin sonlarına doğru elektrozayıf güç, elektromanyetik ve zayıf nükleer güce ayrıldı ve evrenin 4 temel kuvveti ayrı ayrı çalışmaya başladı. 4 temel güç ayrıldıktan sonra evren kuark dönemine girdi, artık evren yeterince soğumuştu ve içinde bulunan enerji, maddeyi oluşturabilirdi ama bu maddeler atom değildi, atomları oluşturan temel parçacıklardı. Enerji, en temel parçacık olan kuarklara dönüşmeye başladı. Fakat hala atomların oluşması için evren çok sıcaktı. Enerji, maddeye dönüştüğünde onun eş değerinde bir anti maddesi de oluşuyor. Anti madde, maddenin aynısı ama zıt yüklü hali. Örneğin bir elektronun anti maddesi pozitron. Bir madde, anti maddesi ile buluşursa birbirlerini imha ediyorlar ve hepsi enerjiye dönüşüyor. Kurak döneminin sonunda artık evren yeterli dereceye ulaşmıştı. Artık bu küçük parçacıklar birleşerek daha büyük parçacıkları oluşturabilirlerdi. Evrenin bu dönemine hadron dönemi denir ve yeni oluşan parçacıklara en iyi örnek nötronlar ve protonlardır. Bu hadronlar oluştuklarında, bir de antileri oluştu yani anti proton, anti nötron ve anti hadronlar ve bunlar sürekli birbirlerini imha etti. Aslında enerji eş değerde madde ve anti madde yapmalı diye düşünülmüştür ama bir teoriye göre her 1.000.000.001 maddede 1.000.000.000 anti madde oluştu ve bu arta kalan maddeler de bizim evrenimizi oluşturan maddeler. Yani bir bakıma biz bu savaştan arta kalanlarız. Bu teoriye göre bunların hepsi 1 saniyede oldu.

Teşekkür (3)

“Bizler, iki ayağı üzerine doğrulmuş maymunlarız; gökten inmiş melekler değil!”
Robert Ardrey