Sorulara Dön
Biyoloji & Genetik

Enerjiye ihtiyaç duymayan veya ihtiyacı olan tüm enerjiyi kendisi üretebilen bir canlı formu mevcut mu / teorik olarak mümkün mü?

İzlediğim bilim kurgu dizi / filmlerinin çoğunda silikon bazlı yaşam formlarının insanları "kendilerine yetemeyen, zayıf canlılar" olarak değerlendirdiklerini fark ettim. Halbuki onların da enerjiye ihtiyacı var ve kusursuz değiller. Peki bu açıdan kusursuz bir canlı formu teorik veya pratik anlamda mümkün mü?

Merhaba şuradan başlayalım, enerjiye ihtiyaç duymayan bir canlı mümkün müdür?

Hayır, evrende yapılan her iş enerji aktarımı ile olmaktadır. Canlılarda bunun örneğini besin ile enerji kazanma ve hareket/büyüme ile bu enerjinin harcanması şeklinde gözlemlenir. Bir canlının enerjiye ihtiyaç duymaması evrenin enerji dengesini bozacak bir durumdur, yani fiziksel açıdan dahi mümkün değildir.

Bir canlı kendi enerjisini tamamen kendi üretebilir mi?

Kısmen, enerji bakımından dışarı muhtaç olmayan canlılar var. Bu canlılara ototrof canlılar diyoruz. Kendileri karbondioksit emerek besin ve oksijen üretiyor. Ototrof canlılar içerisinde kemosentez yapan canlıların atmosfere oksijen vermediğini dolayısıyla kendine sakladığını da biliyoruz. Yani enerji bakımından dışarıya kapalı bir canlı. Fakat yine de dışarıdan bazı iyonlar gibi molekülleri alması gerekli, bunu bitkilerin topraktan azot ve mineral almasına benzetebiliriz. Bu sebeple bu canlılar enerji açısından kendine yeterli fakat tamamen dışarıya kapalı olmayan canlılar.

Son olarak, filmlerde ve dizilerde alternatif yaşam formlarına yönelik pek çok şey görüyoruz fakat bunların hepsi insan uydurmasından ibaret. Başka bir gezegende yaşam nasıl olurdu sorusuna henüz verebileceğimiz bir cevap yok.

• Evrim Ağacı. Fotosentez Ile Ilgili Evrim Ağacı Içerikleri. (02 Haziran 2021). Alındığı Tarih: 02 Haziran 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı