Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Elementler arasındaki farklılıklara atom çekirdeklerindeki proton sayısı mı neden olur? Proton sayıları ile oynamak suretiyle elementleri birbirine dönüştürebilir miyiz?

En temelde bir elementi adlandırmak için tek bir bilgi yeterlidir bu da proton sayısıdır. Örnek vermek gerekirse diğer hiç bir özelliğine bakılmaksızın 17 protonu olan bir element kesinlikle Cl'dur. Bunun aksi iddia edilemez. Peki proton sayısının aynı olması tüm bu Cl elementlerini aynı mı yapar. Hayır. nötron sayısına bağlı olarak tüm fiziksel özellikleri değişir Cl atomunun doğada iki tür izotopu (proton sayısı aynı kütle numarası farklı olan elementler) vardır. Cl35 ve Cl37. Dolayısı ile nötron sayısı fiziksel ve radyoaktif özellikte büyük öneme sahiptir. Hidrojenin 1 protonu varken bildiğimiz hidrojen ancak 1 proton ve 2 nötronu varken (trityum) olması radyoaktiviteye güzel bir örnektir. Bunun dışında elektron sayısı da elementlerin tamamen kimyasal özelliklerini etkiler. Cl elektron ilgisi çok yüksek (hatta en yüksek) element iken. Cl- elektron ilgisi çok düşük, reaksiyona girmeye son derece isteksiz ve su, hava gibi aşırı reaktif ortamlarda dahi stabil kalabilen bir iyon olarak karşımıza çıkıyor. Diğer atom altı parçacıklarının etkileri günümüzde halen araştırılmaktadır. (Ek bilgi: lise müfredatında bu bilgi yanlış kabul edilir lütfen sınava girecek arkadaşlar buna itibar etmesin: ancak kimyager olarak şunu diyebilirim ki nötron sayısı da düşük seviyede de olsa elementlerin kimyasal özelliklerini etkiler. buna kinetic isotope effect diyoruz. Reaksiyonun hızı izotopa bağlı olarak değişebilir.) Son olarak ikinci soruna gelelim, evet nükleer reaksiyonlarla; alfa, beta, gama ışıması ya da elektron yakalama füzyon fisyon... tepkimeleri ile, yeni elementler oluşabilir.

“Herkes kendi fikrine sahip olmakta özgürdür; ancak kimse gerçekler konusunda hatalı olma hakkına sahip değildir.”
Bernard M. Baruch