Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Duygular neden var?

Duygular insanda(ya da diğer hayvanlarda) nasıl bir avantaj sağladı ve evrimleşip günümüze kadar geldi?

Darwin, 1872'de İnsan ve Hayvanlarda Duyguların İfadesi'ni yayınladı ve burada tüm insanların ve hatta diğer hayvanların dikkat çekici şekilde benzer davranışlarla duygu gösterdiğini savundu. Darwin'e göre duygu, kültürler ve türler arasında izlenebilen evrimsel bir tarihe sahipti - o zamanlar popüler olmayan bir görüş. Günümüzde birçok psikolog, kültürden bağımsız olarak bazı duyguların tüm insanlar için evrensel olduğu konusunda hemfikir: öfke, korku, şaşkınlık, tiksinti, mutluluk ve üzüntü.

Duygular akli dengemizi korumamız ve açlık, kıtlık, ölüm gibi hayatta kalmak adına negatif durumlar için bir savunma mekanizmasıdır. Yani duygular hayatta kalmamız için vardır. Mesela örnek verecek olursak... Bir arkadaş grubundasınız. Bu grupta birkaç kişi sizi sürekli eleştirip gömmeye çalışıyor, belki de başarınızı kıskanıyor. O, bu davranışı siz göz önüne çıkmayın, arka planda kalın diye iç güdüsel olarak yapıyorken siz de bu durumu kafanıza takıyorsunuz iç güdüsel olarak. Belki de üzülüyorsunuz. Çünkü siz başarınızla ön plana çıkmazsanız belki de iş bulamayacak, takdir toplayamayacak, en kötüsü de atalarımızdan kalma sosyal grupların avantajını bilen beyniniz bu gruptan atılma korkusuyla tek bir yaşam süreceğinizi düşünüp korkacaksınız. Kısacası her şey, hayatta kalmak için. Kaynaktaki linkten içeriği okuyup bilgi edinebilirsiniz.

• Ferris Jabr. The Evolution Of Emotion: Charles Darwin's Little-Known Psychology Experiment. (24 Mayıs 2010). Alındığı Tarih: 09 Şubat 2021. Alındığı Yer: Scientific American | Arşiv Bağlantısı