Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Dünya üzerinde bulunan en yaşlı tek hücreli canlı türü kaç yaşındadır?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Tek hücrelilerin yaşam uzunluğu üst limitine dair bildiğimiz kesin bir sınır yok. Ama Actinobacteria denen bir bakteri cinsinin Sibirya'da 500 milyon yaşında örnekleri bulunmuş ve bunun rekor uzunluklardan biri olduğu kabul ediliyor. Genellikle en uzun süre yaşayan tek hücreliler ekstrem yaşam koşullarında kendini spor formlara sokarak dış etkilerden kapsamlı şekilde koruyan türlere ait. Actinobacteria da Sibirya permafrostunun koşullarında böyle bir adaptasyon yöntemi geliştirmiş. Sorunuzun cevabı bu olsa gerek.

Eğer bu "dormant", yani metabolik olayların durdurulduğu ve hücrenin temel yaşamsal faaliyetleri askıya aldığı durumu saymazsak BBC'nin haberine göre Dünya'nın deniz tabanlarının hemen hemen her yerinde Goldschmidt projesi kapsamında tespit edildiği söylenen bir grup bakterinin yaklaşık 100 milyon yıldır sadece canlı olmakla kalmayıp yavaş da olsa metabolik faaliyetlerini sürdürdüğü gözlenmiş.

Öte yandan sorunuz özellikle tek hücrelileri hedef aldığı için bahsetmek uygun mu bilmem ama biyolojik olarak "ölümsüz" olduğu kabul edilen en az bir tane çok hücreli hayvan cinsi var: Hydra'lar, denizlerin omurgasız çok hücreli polipleri, genomlarındaki FoxO gen kategorileri sayesine sonsuz bir rejenerasyon yeteneğine sahipler. Vücutlarının her parçasını rejenere edebildikleri gibi kendi genomlarını da bizzat onarabilecek moleküler düzeneklere sahipler. Teknik olarak en yaşlı onlar olmalılar çünkü ölüm üst limiti onlar için işlemiyor.

Teşekkür

“Evrim teorisinin gerçeklerle yeterince desteklenmediğini düşüncesizce savunanlar, kendi teorilerinin hiçbir gerçekle desteklenmediğini unutmuş görünüyorlar.”