Sorulara Dön
Onur Yekedüz
Üye

Canlılar üzerinde yapılan deneylerde canlının ölmesi durumu varsa o deney etik midir?

Şebek Kobay faresi solucan zebra balığı Meyve sineği gibi canlılar üstünde deneyler yapıldığını biliyorum.
Eren Tuzcu
Bir pozitif bilim alanında okumakta ve felsefe ile ilgilenmekteyim.

Benim için, makul kıyaslar yapıldığında, insan yaşamı her zaman hayvan yaşamından üstün olacaktır.

Söz konusu deneyde sonuç olarak insan veya hayvan popülasyonu hatırı sayılır bir miktarda kurtarılacak ise o deney etik olmasa da zaruridir.

Tüm Reklamları Kapat

Hayvanın ölümünün kesin ya da ihtimal olarak yüksek olduğu deneyler ise kanaatimce etik dışıdır.

Fakat deneyin kar/zarar çıktısı hayvanın ölmesinden daha mantıklı geliyorsa bu deney etiktir. Örneğin: Mycobacterium bovis bakterisi sığırlarda tüberküloz yapar. Bu bakteriye karşı aşı bulunursa 4000 sığırın kurtarılacağını fakat aşı arama çalışmalarında 50ye yakın sığırın öleceğini varsayalım. Bence burada 50 sığırın ölmesi etik açısından bir sorun teşkil etmeyecektir.

Tüm Reklamları Kapat

Diğer bir örnek ise sivrisinek tükürüğüyle aşılama: Evet sivrisineğin tükürük bezlerine aşı materyali nüfuz ettiriliyor. Bu sayede sivrisinek ısırdığı canlıyı aşılamış oluyor. Fakat bu araştırılırken kim bilir kaç yüz bin sinek öldürüldü. Etik olup olmadığı meçhul, fakat terazinin öteki kefesinde kaç yüz bin insanın veya konak hayvanın canı kurtarılacaktır.

Etik kavramı çoğu zaman deneyin yapılıp yapılamayacağına karar vermez. Zaruriyet varsa etik gözetilmez, zaruriyet yoksa etik devreye girer.

Alim Öner
Bu konuda fikrim var

Sorun ahlâk felsefesi kapsamına giriyor ve tamda bu yüzden (felsefe olması sebebi ile) kesin bir yanıt vermek mümkün değil.

Bu yüzden vereceğim cevap objektif veya doğru olmayabilir.

Tüm Reklamları Kapat

Soruya vericeğim cevap evet bu etik değil ama yapılması gereken birşey. Eğer konuya daha faydacı bakıcak olursam 10 ineği 10.000 insan için kurban etmek etik sayılır ama ben mutlak (mükemmel)ahlaka benzer bir ahlaka sistemine sahibim bu yüzden de hayvanları öldürmek yanlış geliyor.

Peki neden yapılması gereken birşey?

Cevap açık

Çünkü 10 ineği öldürmenin kötülüğü 10.000 insanın ölmesine göre çok daha masum. Benzer bir örnek vereyim

Hayvanları ve bitkileri yemek etik mi?

Değil ama yemek zorundayız. Yemek zorunda olmamız yaptığımız şeyin doğru olduğu anlamına gelmez sadece zorunda olduğumuz anlamına gelir.

Asıl soru şu olmalı

İnsanları kurban etmeli miyiz? Yada hangi oranda insanı başka insanlar için kurban etmeliyiz?

Bilim bu konuda son derecede katı davranıyor sırf fakir insanlar paraya çok muhtaç durumdalar diye deneylere katılım ücretlerini bile kısıtlıyorlar. İnsan feda etmek kabul edilebilir gözükmüyor çünkü şu an feda etiğin kişi yerinde başka bir seferde senin yada bir yakının olma ihtimali var. Durum çok vahim olmadıkça insan olsun hayvan üzerinde ucunda ölüm olan deneylere kesinlikle etik gözüyle bakılmıyor.