Birbirleriyle uzayda çarpışan gezegenler neden asla birbirlerinin merkezlerine doğru çarpmazlar da hep eğik açıyla çarpışırlar?

Gezegenlerin dönmesinde etkili olan sebeplerden birisi birbirleriyle çarpışmalarıdır diye biliyorum ya gezegenler birbirleriyle tam merkezlerinde yada iki gezegenden birisinin tam merkezine gelecek biçimde çarpışırlarsa?

Soruyu sormana yol açan, referans bilginin doğru olduğuna emin misin? Şu ana kadar iki gezegenin çarpışmasına hiç tanık olmadık. Sadece sonuçlarını gözlemleyebiliyoruz. Kalıntılardan veya yörünge değişikliklerinden, orada bir çarpışma olduğunu öne sürüyoruz. Hangi açıyla çarptığını bir kenara bırakırsak, çoğu zaman çarpışan gök cisimlerinden bazılarını tanımlayamıyoruz bile. Gezegen miydi, göktaşı mıydı, kütlesi neydi, hızı neydi vb. sorulara yanıt veremiyoruz.

Çoğu zaman bu olaylar, güneş sistemimizden çok uzaklarda gerçekleşiyor ve enstrümanlarımız bu olayları gözlemleyebilmek için çok yetersiz.

Dönme konusuna gelecek olursak; bildiğiniz gibi gezegenler gaz ve toz bulutlarından oluşuyor. Devasa gaz ve toz bulutları yeterli bir zamandan sonra bir araya gelerek yoğunlaşır, kütle kazanır ve etrafında kalan kütleyi de kendine çeker. Bu esnada, yoğun halde bulunan gazlar dönerek ortadaki kütleye doğru çekilir. Kütle arttıkça dönme hızı da artar ve en sonunda aşırı yoğunlaşan, ısınan ve yeterli kütleye ulaşan gazlar tepkimeye girerek bir yıldızın doğmasına sebep olur. Bu esnada yıldızın etrafında kalan gazlar hala yıldızın etrafında dönmeye devam eder. Bu dönen gaz ve tozlar da bir araya gelip yoğunlaşarak gezegenleri, asteroidleri ve diğer küçük gök cisimlerini oluşturur.

Yani gezegenlerin hem kendi hem de yıldızının etrafında dönmesinin sebebi, zaten oluşum aşamasında bu hareketin çoktan başlamış olmasıdır. Çarpışmalar, gezegenlerin başka yöne dönmesine, eksen eğikliğine veya yörüngede sapmasına neden olabilir ama bunlar gezegenlerinin dönmesinin sebebi değildir.

• N.Veronico & F.Chou, et al. Dış Gezegenler Çarpıştığında. (22 Ekim 2019). Alındığı Tarih: 25 Şubat 2021. Alındığı Yer: NASA | Arşiv Bağlantısı