Sorulara Dön

Bir sonraki süpernova ne zaman yaşanacak, biliyor muyuz?

• Soruyu Takip Et
  • Raporla
Cevap

Patladı bile! Hatta 30 tane patladı bile. Siz bu cümlenin sonuna gelene kadar belki 50-60 tane daha patlamış olacak! Çünkü istatistiki olarak Evren'de her saniye 30 civarında yıldız süpernova patlamasıyla içindeki malzemeyi etrafa saçmaktadır.

Neyse, bu "havalı" cevap bir yana, spesifik olarak hangi yıldızın patlayacağını bilmenin bir yolu yok. Ayrıca yukarıda verdiğim sayı Evren'in tamamı için geçerli.

Bu Reklamı Kapat

Eğer sadece Samanyolu Galaksisi'ne odaklanacak olursak, önümüzdeki 50 sene boyunca herhangi bir yıldızın süpernovaya dönüşmesini beklenmiyor (iki sayı arasındaki farktan da, Evren'in yanında koskoca Samanyolu Galaksisi'nin bile ne kadar ufak kaldığını anlayabilirsiniz).

Ola ki bu patlayan yıldızlardan birisi Betelgeuse veya Eta Carinae olsaydı, kozmos içerisinde görülebilecek en nefes kesici olaylardan birine çıplak gözle tanıklık etmeniz mümkün olabilirdi; ama ne yaızk ki bu pek muhtemel gözükmüyor.

Bu Reklamı Kapat

Fotoğrafta, Orion Takımyıldızı içerisinde bulunan ve bizden 643 ışık yılı uzaktaki Betelgeuse yıldızının süpernovaya patlaması canlandırılmaktadır. Bir sanatçı tarafından yapılan bu çizimde, Güneş'ten ortalama 14 kat büyük olan yıldızın patlaması sonucu etrafa saçılan maddeler görülmektedir. Eğer Betelgeuse bugün patlayacak olsa, gökyüzünde dolunaydan daha büyük bir şekilde gözükürdü ve gündüzleri bile görülür olurdu!

Hatta önümüzdeki 20, 30 veya 50 yıl içerisinde bir süpernova yaşansaydı bile, bunu gökyüzümüzde göremeyebiliriz, çünkü ne yazık ki şu anda astronomi ve istatistik dahilinde süpernovaya dönüşmesi en muhtemel olan, patladığında da net bir şekilde görebileceğimiz kadar bize yakın olan yıldız, bizden 240 ışık yılı uzaktaki Spica. Spica, Başak Takımyıldızı içerisindeki en parlak yıldız; gökyüzümüzdeki ise en parlak 15. yıldız. Fakat Spica'nın önümüzdeki birkaç milyon yılda patlaması beklenmiyor.

Bu arada görüntü güzel olabilecek olsa da unutmayın: Süpernovalar oldukça ölümcül olaylar ve etrafa bolca (ölümcül derecede enerjik olan) gama ışınları saçarlar. Hesaplara göre böyle bir süpernovanın Dünya'ya zarar verebilmesi için en fazla 75 ışık yılı uzağımızda olmaları gerekir - ki böyle bir şey şu anda pek mümkün gözükmüyor.

• Raporla