Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bing bang teori mi hipotez mi?

Yani evrenin büyük bir patlama sonucu oluştuğu kesin mi?

402 görüntülenme
Teşekkür
Hatırla
Takip

1 - Big Bang'in gerçek olup olmaması ile, teori veya hipotez olup olmaması arasında bir ilişki yoktur. Bu konu hakkında eklediğim kaynakta geniş bilgi bulabilirsin.

2 - Big Bang [her ne kadar büyük patlama demekse de] evrenin büyük bir patlama sonucu meydana gelmesi değil, evrenin genişlemesidir. Yoksa herhangi bir madde sıkışıp patlayarak etrafa bir şeyler saçmış ve evren meydana gelmiş değildir.

3- Big Bang teorisi esasen iki temel fikir üzerine kuruludur: Fiziksel yasaların evrenselliği ve kozmolojik prensip. Kozmolojik prensip, evrenin makro ölçeklerde homojen ve izotrop olduğunu varsayar. Bu fikirler önceleri birer hipotez konumundaydılar, fakat günümüzde gözlemlerle desteklenmektedirler.

Gözlemsel kozmoloji alanındaki gözlemsel gelişmeler Big Bang’a kesin bir destek sağlamaktadır. En azından bu alanda çalışan araştırmacılar arasında bu görüş ortaktır. Big Bang’ın karşısındaki temel teori olan "durağan hal teorisi" de kozmik arka plan ışımasına ilişkin gözlemleri, hafif elementlerin salınmasını ve galaksilerin evrimini açıklamakta yetersiz kalışı nedeniyle günümüzde tümüyle marjinal bir duruma gelmiş bulunmaktadır.

Big Bang aslında, hâlen gözlemlerin bir yanlışını çıkaramadığı genel göreliliğin bir sonucudur. Dolayısıyla kimilerine göre Big Bang’ı reddetmek genel göreliliği reddetmek demektir.

Buna karşılık birçok dönem veya fenomenin hâlen pek fazla bilinmediği bir gerçektir. Örneğin, antimaddeye kıyasla hafif bir madde fazlasının söz konusu olduğu baryogenez dönemi ve kozmik şişme evresinin sonuna ilişkin ayrıntılar, özellikle ısınma-öncesi ve ısınma evreleri... Geliştirilecek yanları olan Big Bang modelleri hâlen gelişim içinde olmakla birlikte, artık Big Bang’ın genel kavramını tartışmak yeterince güçleşmiş bulunmaktadır.

594 görüntülenme
Teşekkür

“Aptalca bir şeyi elli milyon kişi de söylese, o şey hala aptalcadır.”
Anatole France